Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel?" i Plattformen
Hele tråden har 33 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Det er ett eller annet som er i ferd med å skje med framtidig fjerntrafikk på Sørlandsbanen, og det skal bli spennende å se. Fjerntogsdrift av type Sørlandsbane er ikke lenger en definert oppgave for Go-Ahead, og de kommer sannsynligvis til å forsvinne - de har heller ikke fått til noe særlig.
Arendalsbanen har nå så lav trafikk at den sannsynligvis blir lagt ned.
Da gjenstår egentlig bare et raskt togtilbud mellom de store stasjonene, slik at toget vulgært sagt kan kjøre ræven av busskonkurransen.
Uten krenging så holder man ikke engang følge med bussene på motorveien.
Selv ikke med krenging holder toget følge med bussen på E18. Særlig ikke når gevinsten ved krengehastighet mer enn spises opp av venting på kryssende tog.
Det skal noe til at en kurverik enkeltsporet jernbane holder følge med en firefelts vei på reisehastighet.
Min høyst private sannsynlighetsberegning (tuftet på kunnskap og erfaring med lokale forhold) anslår at toget har ca 10 prosent markedsandel på kollektive reiser Oslo-Kristiansand. Muligens mindre.
Utspillet til Flytoget må nok sees i sammenheng med den situasjonen de er i. Det er vanskelig å vurdere hvor reelt dette er. At det er Sørlandsbanen de har kastet seg over er ikke så rart, for der hadde Flytoget forberedt seg på å konkurrere - helt frem til Flytogets styre stoppet det arbeidet.
Situasjonen på Sørlandsbanen er sikkert ikke god, men det betyr nødvendigvis ikke at det ikke kan gjøres noe med. Det er en rekke faktorer som har pekt feil vei, men som kan gjøres noe med:
1) GoAheads ville først og fremst jobbe for å få mer trafikk mellom Oslo og Stavanger. Det var bl.a. basert på "flyskam", som det ble svært stille omkring, men også på at de skulle kunne kjøre noen togpar med færre stopp og andre knep for å redusere reisetiden.
2) GoAhead har ikke gjort noe større for å hente trafikk mellom Oslo og Kristiansand, og Arendalsbanen har de bare drevet pliktskyldigst. GoAhead var den av tilbyderne som så minst potensial i Arendalsbanen og har følgelig ikke gjort noe for at Oslo-Arendal skulle bil tilført mer trafikk.
3) BaneNOR har stengt Drammenbanen i de periodene Sørlandsbanen tradisjonelt har hatt størst trafikk.
4) En svært god veistandard har gitt bussene et konkurransefortrinn. GoAhead ser ikke ut til å ha lært noe av Gjøvikbanen, som har valgt å satse på andre av jernbanens fortrinn når en ikke helt kan konkurrere på kjøretid.
"... lært noe av Gjøvikbanen, som har valgt å satse på andre av jernbanens fortrinn når en ikke helt kan konkurrere på kjøretid."
Som er?
Akevittoget?
Lenke: Akevittoget
Juletog til Hadelands glassverk?
Lenke: Hadeland
Jernbanens fortrinn?
Det er flere kollektivtrafikktilbud som ikke kan konkurrere på reisetid, men som likevel foretrekkes av mange nok. Den første direktøren for NSB Gjøvikbanen lanserte Gjøvikbanen under mottoet "ikke den raskeste, men den hyggeligste", og dette med å skape trivsel på reisen tror jeg er en god tilnærming. Det har en langt bedre mulighet til i et tog enn i en buss.
Enig. Bussene har vel lite av spisemuligheter?
I nord kan toget endatil komme bedre ut enn busser for togene 471 og 472.
På lange reiser er det alltid greit å ha med seg litt niste og noe å drikke. Også på toget. Verre er det ikke.
Selvsagt er toget i sin alminnelighet mer komfortabelt enn bussen. Både på støy, gange og plass. Men komfort og ombordtrivsel vil alltid bli vektet mot pris, reisetid og ikke minst pålitelighet. Og apropos ombordtrivsel, så er det vel en smakssak om man foretrekker langdistansebussens lune trangboddhet, eller det grelt belyste interiøret i et 74-sett eller i et Øresundstog.
Togets åpenbare fortrinn mht klimautslipp og miljøvennlighet bør også vektlegges enda hardere. Men intet transportmiddel blir verken mer effektivt eller attraktivt enn infrastrukturen det er henvist til.
Ellers har pressen her sør funnet saken om Flytoget. Agderposten gjengir en ganske grundig artikkel fra Fædrelandsvennen, der til og med utkast til ruteplan er tatt med.
Arendalsbanens fremtid er foreløpig forbigått i stillhet.
Lenke: Agderposten (betalingsmur)
ekspressbussene dekker ikke alle stedene som toget gjør
og toget dekker ikke alle steder som bussen gjør
du kan ikke reise med ekspressbuss fra kongsberg til sørlandet
og du kan ikke ta toget ned til risør eller lillesand fra oslo eller drammen
så de stedene begge går til er kr,sand og arendal
de andre stedene underveis dekke vel av togene i indre deler og ekspressbussen stedene langs kysten nedover fra brevik til lillesand
jan erik
Bussene som kun har sitteplasser, kan kjøre i 100 på motorveien, hvor det feks er 110km/t. Gjør det ikke enklere for toget, å holde følge. Og bussene er gjerne også billigere på pris.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.