Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel?" i Plattformen

Hele tråden har 33 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Jan-Inge Hansen 21. juni 2024 kl.2339 #397232 (#397230) Vist 1029 ganger Lik innlegget
 

"... lært noe av Gjøvikbanen, som har valgt å satse på andre av jernbanens fortrinn når en ikke helt kan konkurrere på kjøretid."

Som er?

                  Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Roar 21. juni 2024 kl.2343 #397234 (#397232) Vist 1066 ganger Lik innlegget
 

Akevittoget?

Lenke: Akevittoget

                    Juletoget? Roar 21. juni 2024 kl.2345 #397235 (#397234) Vist 1081 ganger Lik innlegget
 

Juletog til Hadelands glassverk?

Lenke: Hadeland

                    Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Jan-Inge Hansen 22. juni 2024 kl.0114 #397240 (#397234) Vist 1026 ganger Lik innlegget
 

Jernbanens fortrinn?

                  Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Erik W J 22. juni 2024 kl.0833 #397242 (#397232) Vist 967 ganger Lik innlegget
 

Det er flere kollektivtrafikktilbud som ikke kan konkurrere på reisetid, men som likevel foretrekkes av mange nok. Den første direktøren for NSB Gjøvikbanen lanserte Gjøvikbanen under mottoet "ikke den raskeste, men den hyggeligste", og dette med å skape trivsel på reisen tror jeg er en god tilnærming. Det har en langt bedre mulighet til i et tog enn i en buss.

                    Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Hans-Ole Sveia 22. juni 2024 kl.0844 #397246 (#397242) Vist 1009 ganger Lik innlegget
 

Enig. Bussene har vel lite av spisemuligheter?

I nord kan toget endatil komme bedre ut enn busser for togene 471 og 472.

                      Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Andreas Westheimer 22. juni 2024 kl.1321 #397255 (#397246) Vist 968 ganger Lik innlegget
 

På lange reiser er det alltid greit å ha med seg litt niste og noe å drikke. Også på toget. Verre er det ikke.

Selvsagt er toget i sin alminnelighet mer komfortabelt enn bussen. Både på støy, gange og plass. Men komfort og ombordtrivsel vil alltid bli vektet mot pris, reisetid og ikke minst pålitelighet. Og apropos ombordtrivsel, så er det vel en smakssak om man foretrekker langdistansebussens lune trangboddhet, eller det grelt belyste interiøret i et 74-sett eller i et Øresundstog.

Togets åpenbare fortrinn mht klimautslipp og miljøvennlighet bør også vektlegges enda hardere. Men intet transportmiddel blir verken mer effektivt eller attraktivt enn infrastrukturen det er henvist til.

Ellers har pressen her sør funnet saken om Flytoget. Agderposten gjengir en ganske grundig artikkel fra Fædrelandsvennen, der til og med utkast til ruteplan er tatt med.

Arendalsbanens fremtid er foreløpig forbigått i stillhet.

Lenke: Agderposten (betalingsmur)

                        Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Jan Erik Hole 22. juni 2024 kl.1329 #397257 (#397255) Vist 972 ganger Lik innlegget
 

ekspressbussene dekker ikke alle stedene som toget gjør

og toget dekker ikke alle steder som bussen gjør

du kan ikke reise med ekspressbuss fra kongsberg til sørlandet

og du kan ikke ta toget ned til risør eller lillesand fra oslo eller drammen

så de stedene begge går til er kr,sand og arendal

de andre stedene underveis dekke vel av togene i indre deler og ekspressbussen stedene langs kysten nedover fra brevik til lillesand

jan erik

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.