Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap?" i Plattformen
Hele tråden har 50 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Til NRKs artikkel:Dersom noen reiser fra en liten stasjon der de 2-3 bussene med stopp bare på de største stedene, ikke stopper, blir nok reisetiden lenger. Lokalbussen(e) kommer minst en time seinere til henholdsvis Bodø og Trondheim , ifølge appen NÅ.
Egentlig synes jeg at Di 4 fungere fantastisk godt etter forholdene. Grunnen til at det blir lokmangel av og til er følgende:
- Det finnes 5 lokomotiver av typen.
- Et av dem, 651, har vært ute av drift i flere år for ERTMS montasje, uten at det ser ut til å være noen framgang i dette.
- Dermed blir det 4 igjen som skal dekke 3 turer.
- Det har aldri vært anskaffet store reservedeler til Di 4, som dieselmotor og boggier. Dermed blir lokomotivene værende lenge ute av drift når motor og boggier trenger vedlikehold. I slike perioder er det dermed ingen reserve og de 3 gjenværende må kjøres "kontinuerlig" uten lengre driftspauser. Da er det jo naturlig at det skjer noe uforutsett med en av disse i slike perioder.
Nye lokomotiver vil også kreve vedlikehold, og jeg er ikke så sikker på om de ville fungert bedre under de samme "rammebetingelsene". Vi ser jo f.eks. at også CD312 har lange ståtider av og til ute at dette er så synlig.
Noen går mer eller mindre direkte, men den ene er innom alle stasjonene og bruker lengere tid.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.