Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap?" i Plattformen
Hele tråden har 50 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
I øyeblikket står det to A5-vogner ledige i Lodalen. 26013 og 26014. Dette fordi SJ ikke lenger tilbyr "bare" premium uten "pluss" i tog med lok og vogner.Samtidig har GoAhead kontinuerlig vognmangel og lite reserve. 709 i dag mangler både BC5 familie og B5-7 hvilestol. En ordinær B5 erstatter begge, og altså bare fire vogner i toget i alt.Her burde Norske Tog spilt en mye mer aktiv rolle.
Er det ca to uker siden du mente at manglende fleksibilitet i.f.m. materiellet ikke var noe å tenke på lenger, siden Randklev nå var gjenåpnet?
Kan ikke huske å ha skrevet noe sånt. Og jeg har i hvertfall ikke skrevet noe om fordelingen av materiell mellom SJ ig Go Ahead.Men jeg skrev vel boe sånt som at eneste operatør som harxrikelig med materiell var Flytoget.
Neivel ...
Lenke: https://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=innlegg&innl=395833&rom=24
Javisst! Sovevogner
Men hva har dette med de to A5-vognene å gjøre?
Bakgrunnen for denne saken (sovevognene) var en episode i vinter der GoAhead hadde hatt et driftsavvik og manglet to sovevogner i Oslo til kveldens nattog. Noen i Go Ahead, etter alt å dømme togpersonalet, gjorde da en henvendelse om å få låne to av SJ sine, som var ledige. Dette ble avslått.
Det handlet altså om å få låne to sovevogner for en enkelt tur. En høyst uformell forespørsel på kort varsel.
Liten relevans til de to A5-ene.
Hele poenget er at det aldri skulle vært delt opp.
Her er det en skribent som er enig i dette synet.
Lenke: Steigan.no
"Tog i Norge: Hindra av ideologisk pølsevev" og "Togproblemene i Norge er et resultat av en forvrengt ekstremistisk kapitalistisk ideologi"
Samme skribent har også skrevet: "Skråsikker uvitenhet gir feilaktige katastrofevarsler."
Omtrent hva man kan forvente på steigan.no
Steigan er også en varm forsvarer av Putin-regimet i Russland, mener Covid-pandemien aldri skjedde, og fornekter global oppvarming. Just sayin'.
Rikke Lind tar til motmæle.
Lenke: Aftenposten
Rikke Lind er tidligere statssekretær for Arbeiderpartiet og fremstår som et friskt pust. Pussig at ikke Ap ikke lar henne overta som samferdselsminister etter Nygård, som neppe er en stemmesanker.
Ville definitivt vært en god kandidat også der. Men er neppe lett å erstatte fullt ut i SJ Norge.
Nei si det, fleksibilitet kanskje ...Uten å måtte gå via en kunstig konstruert tredjepart.
Kan det være at togselskapene ikke alltid er så interesserte i regningen for mer materiell? Så langt har vel togselskapenes anmodinger om mer materiell vært på områder hvor de vet at de får et negativt svar?
Kan det være at incitamentet for å ha reservemateriell er svært lite slik anbudene er utformet?
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.