Visning av en hel tråd i Plattformen
Stasjonen har nå lyssignal ved innkjør. Det kan jeg ikke huske at den hadde før. Trafikkstyrer står fortsatt ved veksel ved kryssing.
Enkelt innkjørssignal. Ikke så veldig mange år siden dette ble tatt i bruk.Vil gjette på mellom fem og ti?Se for øvrig teksten under bildet:
Lenke: NJK Stasjonsdatabasen
Takk for svaret!
Mellom 5 og 10 år hørtes litt merkelig ut. Bildet du har funnet viser signalet montert for 40 år siden. Riktig nok med ugyldighetsmerke, men da var det nok ikke lenge til det ble tatt i bruk.
Oyeråga var vel flaggstasjon ganske lenge? Utsettelser osv.?Men kom gjerne med korrekt dato.
Også jeg trudde at Oteråga holdt ut som en av de siste flaggstasjonene i Norge. Den siste var vel Berekvam, og i følge denne tråden forsvant dette ut av regelverket i desember 2009. I en strekningsbeskrivelse jeg har fra 2011 er både Berekvam og Oteråga angitt å ha enkelt innkjørsignal.
En mulig forklaring på hvorfor signalene på Oteråga oppleves som nye, er vel at stasjonen ble ombygget og kryssingssporet forlenget. I 2011 er det angitt 290 meter, og nå skal kryssingssporet være 695 meter. Enkelt innkjørsignal der er i dag ikke av den "koslige, lave typen", men stolpe og signalhode av vanlig type, som øvrige for- og hovedsignaler
Nå fant jeg en driftshåndbok fra 1997, oppdatert i 1999. Der står Oteråga oppført med enkelt innkjørssignal. Så det er nok som Halvard H. antyder at det er kryssingssporforlengelsen og ny plattform i spor 2 som har skjedd i nyere tid.
Jeg opplevde Oteråga som håndsignalert stasjon når jeg kom til Trondheim distrikt i 1983. Det måtte være en gang midt på 80-tallet at de enkle innkjørsignalene kom opp, jeg har lysbilde av de med ugyldighetsmerke. Årstallet står sikkert i Banedata som jeg ikke har for hånden akkurat nå.
Nå ser jeg at det er mitt eget bilde det er linket til i stasjonsdatabasen, og der står jo årstallet: 1984.
Jeg var Txp på Oteråga i 2011. Det har jeg skrevet om i På Sporet nr. 149.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.