Visning av en hel tråd i Plattformen    

Hvor kommer ME/TME til kort? ·6 Carl Fredrik Tjeransen 26. juni 2024 kl.1348 #397520 Vist 650 ganger Lik innlegget
 

SJ er i et svært krevende materiellsituasjon på Nordlandsbanen hvor dagtogene er helt eller delvis erstattet med buss. I min naivitet skjønner jeg ikke hvorfor ikke ME/TME kan brukes som reservelok for å avlaste Di4.

Flere av disse lokene har Norsk ATC, noen har endatil ETCS. Hvis de ikke kan brukes i lave temperaturer om vinteren, kan de vel brukes vår, sommer og høst slik at Di4 kan få revisjon i det varmeste delen av året mens ME/TME kan få revisjon i løpet av vinteren. Fravær av togvarme løses med bruke av finke (Fde). Er det da noe jeg har glemt/oversett som gjør at disse ikke kan brukes?

Hvor kommer ME/TME til kort? Roar 26. juni 2024 kl.1834 #397523 (#397520) Vist 559 ganger Lik innlegget
 

Dørkontroll fra lokomotiv? Trolig kurant å få til.

Hvor kommer ME/TME til kort? Ole P. Ingebrigtsen 26. juni 2024 kl.1934 #397527 (#397520) Vist 565 ganger Lik innlegget
 

Kan jo være såpass enkelt som at lokene er teknisk temmelig like Di4, og omtrent samme alder, så de tekniske utfordringene som oppstår på Di4 også vil oppstå på ME?

  Hvor kommer ME/TME til kort? Jan Arne Rødland 26. juni 2024 kl.2001 #397529 (#397527) Vist 575 ganger Lik innlegget
 

Hvis ME/TME er forholdsvis like Di4 vil jo verkstedpersonalet kjenne dem godt.
Sikkert ingen ulempe det heller.

    Hvor kommer ME/TME til kort? Terje K 26. juni 2024 kl.2210 #397536 (#397529) Vist 558 ganger Lik innlegget
 

Det står vel fritt opp til SJN å leie inn ME-lok.

Dersom Norske Tog skal forestå dette og ta kostnaden så kan det fort bli en kinkig sak i forhold til de andre kundene av Norske Tog. Både GAN og Vy kan antakelig dokumentere materiellknapphet, dårlig teknisk tilstand og/eller materiell ute for ERTMS-montasje/oppgraderinger. Kan fort medføre en lei presedens for Norske tog en slik sak.

      Hvor kommer ME/TME til kort? Lars Byman 27. juni 2024 kl.2317* #397598 (#397536) Vist 326 ganger Lik innlegget
 

Eller gjøre som NSB. For dagtog og Nattog gikk vell fast med dobbel Di3 på slutten? stopper et, kan det andre forsette. Spørs bare hvem som skal ta regningen. Hvis man hadde tme å multe sammen. Står vell en ledig Tme i Padborg

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.