Visning av en hel tråd i Plattformen
SJ er i et svært krevende materiellsituasjon på Nordlandsbanen hvor dagtogene er helt eller delvis erstattet med buss. I min naivitet skjønner jeg ikke hvorfor ikke ME/TME kan brukes som reservelok for å avlaste Di4.
Flere av disse lokene har Norsk ATC, noen har endatil ETCS. Hvis de ikke kan brukes i lave temperaturer om vinteren, kan de vel brukes vår, sommer og høst slik at Di4 kan få revisjon i det varmeste delen av året mens ME/TME kan få revisjon i løpet av vinteren. Fravær av togvarme løses med bruke av finke (Fde). Er det da noe jeg har glemt/oversett som gjør at disse ikke kan brukes?
Dørkontroll fra lokomotiv? Trolig kurant å få til.
Kan jo være såpass enkelt som at lokene er teknisk temmelig like Di4, og omtrent samme alder, så de tekniske utfordringene som oppstår på Di4 også vil oppstå på ME?
Hvis ME/TME er forholdsvis like Di4 vil jo verkstedpersonalet kjenne dem godt.Sikkert ingen ulempe det heller.
Det står vel fritt opp til SJN å leie inn ME-lok.
Dersom Norske Tog skal forestå dette og ta kostnaden så kan det fort bli en kinkig sak i forhold til de andre kundene av Norske Tog. Både GAN og Vy kan antakelig dokumentere materiellknapphet, dårlig teknisk tilstand og/eller materiell ute for ERTMS-montasje/oppgraderinger. Kan fort medføre en lei presedens for Norske tog en slik sak.
Eller gjøre som NSB. For dagtog og Nattog gikk vell fast med dobbel Di3 på slutten? stopper et, kan det andre forsette. Spørs bare hvem som skal ta regningen. Hvis man hadde tme å multe sammen. Står vell en ledig Tme i Padborg
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.