Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "Det var da ikke måte på..." i Plattformen

Hele tråden har 42 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            Systemenes sårbarhet Erik W J 28. juni 2024 kl.1200 #397623 (#397603) Vist 830 ganger Lik innlegget
 

Uansett er det ingen signalsystemer som har høyere oppetid en de banene som ikke har dette. På nordre del av Gjøvikbanen er det knapt skapt en forsinkelse pga. signalfeil.

Når en skal ha mer ytelse ut av jernbanen må en ha gode sentrale systemer til å styre trafikken. Slike systemer gjøres redundante, men det skal godt gjøres at det ikke finnes enkelte fellesfeil som også slår ut redundansen. Med dagens sikkerhetslovgivning (samfunnssikkerhet og ikke trafikksikkerhet) må en sørge for at de vitale systemene både har svært høy tilgjengelighet og er lite sårbare.

Mye av problemet med signalsystemer er at det for tiden er selgers marked. Det er lange leveringstider på komponenter, og det er komponenter en ikke får tak i til eksisterende anlegg. Engstelsen for å ha utdaterte anlegg uten reservedelstilgang er mye av bakgrunnen for overgangen til ERTMS.

Nå går implementeringen i mange land langt saktere enn forutsatt, og det er både bra og dårlig. Mer tid er nok bra både for dem som jobber med dette og for dem som skal bruke det, men dårlig fordi det innebærer at en over lang tid er avhengig av kostbare STM-løsninger.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.