Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "Det var da ikke måte på..." i Plattformen
Hele tråden har 42 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
For noen uker siden var det lynnedslag på Snartemo, med dertil varmeutvikling i noen tekniske hus. Det medførte at en del av GSM-R-dekningen fallt ut i nærheten, og vipps så hadde du mistet kontakt med radioblokksentralen om det hadde vært ERTMS der.
Det tror jeg blir for enkelt å konkludere slik. Hva som skjer i et slikt tilfelle, kommer helt an på hvordan systemet er bygget opp, og hvor kritiske komponenter er plassert.
Det er helt riktig som Nøkleby skriver. ERTMS(Radioblokksenteret) er helt avhengig av GSM-R hele tiden. Så utfall bom stopp! Bjørn Steinar
Det burde vel ikke være noe i veien for å dublere kommunikasjonen? T-banens nye sikringsanlegg skal bruke kommersielt 5G fra to forskjellige nettselskaper for redundant kommunikasjon. Kravene til sikkerhetsnivå er de samme for T-banen som for det nasjonale jernbanenettet.
Jeg er ingen ekspert på dette, men som jeg husker det så ringer EVC opp en bestemt RBC over GSM-R via et GSM-telefonnummer også foregår kommunikasjonen mellom de to enhetene (tog og radioblokksentral) via denne modulerte radiokanalen. Ikke ulikt slik vi ringte opp BBS-er på 80-tallet...
Forhåpentligvis er det støtte i ETCS for ren TCP/IP-kommunikasjon over feks 5G slik CBTC-anlegget til Sporveien har, men jeg ikke klart å finne noe som underbygger at dette faktisk er en mulighet.
Noen med mer innsikt i det tekniske må gjerne rette / oppklare.
Jernbanedirektoratet har lagd en konseptvalgutredning for framtidig kommunikasjonssystem på jernbane.
KVU-en anbefaler at Bane NOR bygger ut et eget 5G-nett for jernbanen og kjøper redundans over et ordinært mobilnett.
KVU FRMCS – Fremtidig togkommunikasjonssystem for jernbane
Det skal være overlappende dekning i GSM-R, slik at du ikke skal miste dekningen dersom ett tårn faller ut. Hvis to tårn med overlappende dekningsområde faller ut vil du miste dekningen.
Her er det mange muligheter til å spare penger. Overvåkning av mobiltårn koster penger, det gjør også tekniske hus og overspenningsvern. Så koster det penger å sende en tekniker ut for å reparere et mobiltårn som har falt ut.
Det vil sannsynligvis ta flere år før noen oppdager at ting ikke fungerer, lenge nok til at en sjef som er opptatt av å spare penger kan finne seg en annen jobb der det er enda mer penger å spare.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.