Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "Det var da ikke måte på..." i Plattformen

Hele tråden har 42 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            Single point of failure-JA? Jørgen Nøkleby 28. juni 2024 kl.1329 #397631 (#397603) Vist 845 ganger Lik innlegget
 

For noen uker siden var det lynnedslag på Snartemo, med dertil varmeutvikling i noen tekniske hus. Det medførte at en del av GSM-R-dekningen fallt ut i nærheten, og vipps så hadde du mistet kontakt med radioblokksentralen om det hadde vært ERTMS der.

              Single point of failure-JA? Bjørn Halling 28. juni 2024 kl.1432 #397636 (#397631) Vist 835 ganger Lik innlegget
 

Det tror jeg blir for enkelt å konkludere slik. Hva som skjer i et slikt tilfelle, kommer helt an på hvordan systemet er bygget opp, og hvor kritiske komponenter er plassert.

                GSM-R Bjørn Steinar Rekstad 28. juni 2024 kl.1929 #397657 (#397636) Vist 800 ganger Lik innlegget
 

Det er helt riktig som Nøkleby skriver. ERTMS(Radioblokksenteret) er helt avhengig av GSM-R hele tiden. Så utfall bom stopp! Bjørn Steinar

                  GSM-R Erik W J 28. juni 2024 kl.2030 #397659 (#397657) Vist 796 ganger Lik innlegget
 

Det burde vel ikke være noe i veien for å dublere kommunikasjonen? T-banens nye sikringsanlegg skal bruke kommersielt 5G fra to forskjellige nettselskaper for redundant kommunikasjon. Kravene til sikkerhetsnivå er de samme for T-banen som for det nasjonale jernbanenettet.

                    GSM-R Ole Bendik 28. juni 2024 kl.2105 #397662 (#397659) Vist 802 ganger Lik innlegget
 

Jeg er ingen ekspert på dette, men som jeg husker det så ringer EVC opp en bestemt RBC over GSM-R via et GSM-telefonnummer også foregår kommunikasjonen mellom de to enhetene (tog og radioblokksentral) via denne modulerte radiokanalen. Ikke ulikt slik vi ringte opp BBS-er på 80-tallet...

Forhåpentligvis er det støtte i ETCS for ren TCP/IP-kommunikasjon over feks 5G slik CBTC-anlegget til Sporveien har, men jeg ikke klart å finne noe som underbygger at dette faktisk er en mulighet.

Noen med mer innsikt i det tekniske må gjerne rette / oppklare.

                      FRMCS - Fremtidig togkommunikasjonssystem for jernbane Henrik Engum Pedersen 30. juni 2024 kl.1709 #397764 (#397662) Vist 464 ganger Lik innlegget
 

Jernbanedirektoratet har lagd en konseptvalgutredning for framtidig kommunikasjonssystem på jernbane.

KVU-en anbefaler at Bane NOR bygger ut et eget 5G-nett for jernbanen og kjøper redundans over et ordinært mobilnett.

KVU FRMCS – Fremtidig togkommunikasjonssystem for jernbane

              Single point of failure-JA? Herman 30. juni 2024 kl.1538 #397763 (#397631) Vist 439 ganger Lik innlegget
 

Det skal være overlappende dekning i GSM-R, slik at du ikke skal miste dekningen dersom ett tårn faller ut. Hvis to tårn med overlappende dekningsområde faller ut vil du miste dekningen.

Her er det mange muligheter til å spare penger. Overvåkning av mobiltårn koster penger, det gjør også tekniske hus og overspenningsvern. Så koster det penger å sende en tekniker ut for å reparere et mobiltårn som har falt ut.

Det vil sannsynligvis ta flere år før noen oppdager at ting ikke fungerer, lenge nok til at en sjef som er opptatt av å spare penger kan finne seg en annen jobb der det er enda mer penger å spare.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.