Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av?" i Plattformen

Hele tråden har 13 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av? Erik W J 30. juni 2024 kl.0932* #397716 (#397706) Vist 526 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

På Roven er det sikringsanlegg av type NSB 94, som er spesialdesignet for en tospors stasjon. Denne anleggstypen fikk sin godkjenning før utviklingen av Merkur. Korrigert: Det er en pilotutgave av Merkur på Roven bare godkjent for denne enkelte stasjonen.

Merkur var den generiske utgaven av NSB 94 og som også skulle kunne brukes på stasjoner med andre sporarrangementer.

Da Merkur ble utviklet hadde det kommet forskriftskrav om bruk av en prosesstandard for sikringsanlegg. Det å følge prossesstandarden vil nok noen si har med sikkerheten å gjøre, men først og fremst er det en kommersiell standard for at alle leverandører skal ha de samme reglene av hensyn til konkurransen dem imellom. Hovedinnvendingen mot Merkur var at det ikke i tilstrekkelig grad var utviklet etter prossesstandarden og dermed ikke var noe lovlig produkt. Meg bekjent er det ikke reist tvil om Merkur var et sikkert anlegg eller ikke.

For øvrig var det en tilsvarende sak i Sverige, hvor Banverket måtte stoppe utviklingen av en anleggstype som het Alister.

      Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av Finn Holom 30. juni 2024 kl.0833* #397720 (#397716) Vist 502 ganger Lik innlegget
 

Nei, Erik, på Roven finnes et "ekte" Merkur-anlegg, med permanent godkjenning for drift. Men som det er nevnt tidligere i tråden ble det ikke gitt generell godkjenning ("generisk" godkjenning) for anleggstypen, og da stoppet det opp.

        Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av Erik W J 30. juni 2024 kl.0902 #397724 (#397720) Vist 491 ganger Lik innlegget
 

Takk for korrigeringen, Finn.

        Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av Terje Andersen 30. juni 2024 kl.0943* #397727 (#397720) Vist 499 ganger Lik innlegget
 

Slik jeg ser det var kanselleringen av Merkur et stort tap for norsk jernbane. Det er helt riktig at utviklingen av Merkur ikke hadde fulgt den nylig godkjente prosess-standarden ved utviklingen fra starten, og det har den til felles med alle tidligere signalsystemer.

Det var ikke noe som tydet på at det var et dårlig signalsystem. Og noen erstatning for Merkur på nordlige del av Nordlandsbanen er fortsatt ikke operativt 15 år etter. Og da Merkur ble skrinlagt var mye av utstyrsinstallasjonen for Merkur på Nordlandsbanen gjort for strekningen Mosjøen - Bodø.

Terje

          Røkland Roar 30. juni 2024 kl.0949* #397729 (#397727) Vist 513 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

En av konsekvensene var at nytt kryssingsspor med tilhørende plattformer ikke kunne tas i bruk. Sånn er det fremdeles.
Spor 2, med nye sviller og skinner, ligger bare og ruster, til spott og spe.

Mer om Røkland finnes på skinnelangs.no og på Wikipedia.

Lenke: Banenor.no

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.