Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av?" i Plattformen
Hele tråden har 13 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Slik jeg ser det var kanselleringen av Merkur et stort tap for norsk jernbane. Det er helt riktig at utviklingen av Merkur ikke hadde fulgt den nylig godkjente prosess-standarden ved utviklingen fra starten, og det har den til felles med alle tidligere signalsystemer.
Det var ikke noe som tydet på at det var et dårlig signalsystem. Og noen erstatning for Merkur på nordlige del av Nordlandsbanen er fortsatt ikke operativt 15 år etter. Og da Merkur ble skrinlagt var mye av utstyrsinstallasjonen for Merkur på Nordlandsbanen gjort for strekningen Mosjøen - Bodø.
Terje
En av konsekvensene var at nytt kryssingsspor med tilhørende plattformer ikke kunne tas i bruk. Sånn er det fremdeles. Spor 2, med nye sviller og skinner, ligger bare og ruster, til spott og spe.
Mer om Røkland finnes på skinnelangs.no og på Wikipedia.
Lenke: Banenor.no
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.