Fulle tog Erik W J 1. juli 2024 kl.1234 #397797 (#397795) Vist 755 ganger
Lik innlegget |
| Uansett hvordan en organiserer dette, så må Jernbanedirektoratet jobbe for at alle operatører i hvert fall har nok materiell til å ta trafikktoppene. Det har de ikke i dag. I forhold til det som brukes totalt på jernbane i Norge vil dette utgjøre lite, men uten incitamenter til å holde reservemateriell vil ingen av operatørene ha det i tilstrekkelig grad. |
|
Fulle tog Finn Halling 1. juli 2024 kl.1325 #397799 (#397797) Vist 762 ganger
Lik innlegget |
| "Uansett hvordan en organiserer dette, så må Jernbanedirektoratet jobbe for at alle operatører i hvert fall har nok materiell til å ta trafikktoppene." I dag er det bare Flytoget som har nok materiell, alle operatører som Norske Tog skal levere materiell til har materiellmangel. På typisk norsk vis ønsker man å slakte det eneste selskapet som faktisk klarer å levere. Ganske merkelig at man ikke i stedet lærer av Flytoget (og godsselskapene) og gir anbudsselskapene bedre økonomi og lengre kontrakter slik at de selv kan eie/leie materiellet? Årsakene til materiellmangelen er flere, men jeg er usikker på hvor interessert alle operatørene faktisk er i å ha så mye mer materiell å vedlikeholde under dagens regime. For SJN er det åpenbart et stort problem med lokmangel på Nordlandsbanen, men for f.eks. Vy på Bergensbanen "løser" de det hele ved å skru opp billettprisene og på den måten regulere ned etterspørselen og allikevel kjøre fulle tog. Å kjøre stappfulle Flirt-tog til og fra OSL er også god butikk. Så en ting hva man mener J.dir. bør jobbe for, en helt annen ting er resultatet. Og det er lett å avlese. |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Knut Brørvik 1. juli 2024 kl.1414 #397800 (#397799) Vist 800 ganger
Lik innlegget |
| Det er ikke bra med overfylte tog, selvsagt. Men det er heller ikke bra med tog med veldig god plass. Sørtoget f eks har i snitt ca 30 % belegg. I lengden er ikke det bærekraftig. Tilbudet kan bli borte.
Når det er mange godt belagte tog mot Bergen kan det være bra. Det gir grunnlag for flere og lengre tog etter hvert. Når prisene er høye kan det også ha noe med anbudet å gjøre. Når Vy «vant» Bergensbanen måtte de betale staten for å kjøre. Det er vi passasjerer som må betale dette, delvis i form av stiv billettpris. Litt konkret om priser: 9 juli koster Oslo/Trondheim over Dovre kr 977 i snitt. Oslo - Bergen med ledige tog koster 876 i snitt. Og ja, jeg vet at 63 og 601 er utsolgt, men det er vel i grunnen bra?
ALLE togselskap har dynamisk prising, slik som fly og ekspressbusser. Vil du reise billig, så må du bestille tidlig. Hvis vi skal ha markedsøkonomi, slik jeg antar Finn Halling ønsker, må det være omtrent slik. På dette forum er det rammebetingelsene som vi bør mase om, i sør, øst, vest og nord. Eller? |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Erik W J 1. juli 2024 kl.1534 #397807 (#397800) Vist 760 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Flytoget har en dyktig ledelse, men det tror jeg faktisk også gjelder de andre operatørselskapene. Forskjellen er først og fremst rammebetingelsene. Med litt bedre rammebetingelser ville vi fått vesentlig mer ut av jernbanen. |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Finn Halling 1. juli 2024 kl.1701 #397809 (#397800) Vist 749 ganger
Lik innlegget |
| "Hvis vi skal ha markedsøkonomi, slik jeg antar Finn Halling ønsker..." Jeg skrev: "...gir anbudsselskapene bedre økonomi..." Hvordan du kan kalle dette markedsøkonomi skjønner jeg ikke. Bedre økonomi betyr jo større tilskudd, større statlige overføringer. Det er ikke markedsøkonomi. Målet må jo være at flere - flest mulig - reiser med tog. Og for å få til det, må prisene og tilbudet friste flere. Selvsagt et politisk spørsmål. Pluss at det må være ryddighet ved at persontogselskaper er persontogselskaper, som GAN, SJN og Flytoget og ikke alt mulig annet i tillegg. Derfor må Vy kvitte seg med diverse datterselskaper for å unngå kryssubsidiering og offentlig subsidiering av millionsluk som bilutleie, utenlandsanbud etc. Dvs. noen litt vonde grep, men viktig. |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Knut Brørvik 1. juli 2024 kl.1732 #397810 (#397809) Vist 769 ganger
Lik innlegget |
| Da er vi nok mer enige enn jeg trodde. Men etter min mening er det ikke en opplagt og lett oppgave å dimensjonere tog riktig. Og: Jeg synes du dømmer Vy Tog Vest vel hardt. De kjører nå 6 tog per døgn samt avlastende tog på fjellet. At noen tog er fulle med stive priser er en følge av «yield management’ og for de reisende gir det både fordeler og ulemper.
Så er vi nok enige: Vy bør ikke være buss- og togeselskap. Flust med skadelige effekter., |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Jan Erik Hole 1. juli 2024 kl.1756 #397811 (#397810) Vist 744 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| nå har vy drevet med busser siden 1924 da de startet opp med Lågendalsruta.Selburuta og Karmøy utenfor Haugesund, riktignok den gangen under NSB jan erik |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Finn Halling 1. juli 2024 kl.1800 #397812 (#397810) Vist 764 ganger
Lik innlegget |
| Hva jeg mener om Vy Vest er stort sett basert på egne erfaringer (mange!). Dyrt og mye avvik.
Myrdal18. aug. 2021foto: Finn Halling |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Knut Brørvik 1. juli 2024 kl.1820 #397815 (#397812) Vist 783 ganger
Lik innlegget |
| Vel, jeg kan neppe korrigere din empiri. Men lurer på om kundene i Mosjøen og og Drangedal synes de har det så mye bedre. Eksempelet fra Myrdal har du forresten publisert før…God sommer.. med tog eller bil ! |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Finn Halling 1. juli 2024 kl.1932 #397819 (#397815) Vist 793 ganger
Lik innlegget |
| Ja, om det blir tog eller bil eller buss er ikke godt å vite. God sommer!
Finse3. okt. 2021foto: Finn Halling |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Knut Brørvik 1. juli 2024 kl.2210 #397829 (#397819) Vist 755 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Ikke glem forslaget om taxi fra Finse.. hvis du du synes det er lenge til neste tog! |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Jens Kirkebø 2. juli 2024 kl.1028 #397833 (#397809) Vist 541 ganger
Lik innlegget |
| Du mener altså at norske togselskaper ikke skal drive med anbud i utlandet, men det er helt ok at utenlandske togselskap driver med anbud i Norge? |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Finn Halling 2. juli 2024 kl.1211 #397840 (#397833) Vist 537 ganger
Lik innlegget |
| De enorme tapene Vy har hatt i Sverige må nødvendigvis dekkes av inntekter skapt i Norge - enten billettinntekter eller subsidier. Vanskelig å se gode grunner til at statens eget selskap skal holde på slik. |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene eirik karlsen 2. juli 2024 kl.1310 #397843 (#397840) Vist 541 ganger
Lik innlegget |
| Blir ikke det litt som å si at oljefondet ikke bør investere i aksjer, for selv om de kan tjene på det så kan de også tape på det og da er det vel vanskelig å se gode grunner til at statens eget selskap skal holde på slik? |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Finn Halling 2. juli 2024 kl.1334 #397845 (#397843) Vist 541 ganger
Lik innlegget |
| Statens pensjonsfond utland tjente 2222 milliarder i 2023 ... et godt stykke unna Vy ABs resultat samme år ... |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene eirik karlsen 2. juli 2024 kl.1354 #397846 (#397845) Vist 545 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Prinsippet er likevel det samme. |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Herman 2. juli 2024 kl.1239* #397842 (#397833) Vist 536 ganger
Lik innlegget |
| Et selskap som driver med anbud bør helst drives på en slik måte at de ikke taper penger på anbudene. |
|
Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Knut Andvord 2. juli 2024 kl.2104 #397879 (#397842) Vist 459 ganger
Lik innlegget |
| Du mener sånn som Unibuss?
"Et selskap som driver med anbud bør helst drives på en slik måte at de ikke taper penger på anbudene. " |
|
Vis menyer = Forstørr bildet | |