Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Rene ord for pengene" i Plattformen

Hele tråden har 27 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Grenseløs frekkhet fra Ingjerd Schou? Finn Halling 9. jan. 2010 kl.1411 #42464 (#42461) Vist 525 ganger Lik innlegget
 

Vedkommende stortingsrepr kan vel neppe trekkes til ansvar for noe som har mer jernbanen å gjøre ettersom hun ble innvalgt sist høst.

Det som er frustrerende med jernbanedebatten er at alle skylder på hverandre; alt fra Navarsete som holdt på i over fire år og rakket ned på forrige regjerings unnlatelsessynder, via ledelsen i NSB til togpersonalet som kunngjør ombord i toget at "feilen skyldes Jernbaneverket".

Hvorfor er det ikke snart noen som kan ta ansvar? Opseth og Ueland var sterke og kontroversielle, men de tok i hvert fall ansvar og fikk til noe. Nå skjer det egentlig fint lite av "store ting".

      Om å skyte på pianisten Erik W. Johansson 9. jan. 2010 kl.1459 #42465 (#42464) Vist 497 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke sikkert at det for Stein Nilsens egen del var så lurt å gå ut på denne måten, men det er i hvert fall fullt forståelig. For dem som prøver å holde hjulene i gang, er det i en slik situasjon mer enn demotiverende å få en slik mistillit. Dette betyr ikke at en ikke skal kunne diskutere annen organisering av jernbanen i Norge, men tidspunktet var langt ifra velvalgt. Problemet er sannsynligvis at politikerne i praksis ikke råder over egnede virkemidler, men likevel føler seg presset til å vise handlekraft.

Jernbanen på Østlandet er rett og slett for sårbar. Vi har for få alternativer når det stopper opp et sted. Når det stopper på Oslo S eller i Oslotunnelen, så merker en det i hele landet sør for Trondheim.

Moderne jernbane er dessverre lite robust. Det er lagt for liten vekt på robuste løsninger i kostnadsjakten. Det er for lett å definere mange forhold som ekstreme. Vi ser det over hele Europa at jernbanene sliter i vinterkulda, men også under andre "ekstremforhold" som løvfall eller hetebølger. Tidligere var utstyret mer robust, og samtidig var samfunnets forventninger lavere. Det store markedet for jernbanemateriell befinner seg i mer tempererte soner, men jeg håper at værforholdene i Mellom-Europa denne vinteren også får jernbaneselskaper og produsenter av utstyr til å tenke mer på at det også skal kunne fungere under flere typer værforhold.

        Hvor lurt det er av Stein Nilsen å gå ut "på den måten". Lars Gjertsen 9. jan. 2010 kl.1518 #42472 (#42465) Vist 481 ganger Lik innlegget
 

"Det er ikke sikkert at det for Stein Nilsens egen del var så lurt å gå ut på denne måten, men det er i hvert fall fullt forståelig. For dem som prøver å holde hjulene i gang, er det i en slik situasjon mer enn demotiverende å få en slik mistillit. Dette betyr ikke at en ikke skal kunne diskutere annen organisering av jernbanen i Norge, men tidspunktet var langt ifra velvalgt. Problemet er sannsynligvis at politikerne i praksis ikke råder over egnede virkemidler, men likevel føler seg presset til å vise handlekraft."

Jeg lurer på hvem det er du mener som kommer med uttalelser som viser mistillit - er det Schou du mener? Setningen kom i fortsettelsen av setningen om hvorvidt Stein Nilsen er lur som går ut på denne måten, og hva menes med "hans egen del"?

Hvilken måte mener du forøvrig at Stein Nilsen/hvemsomhelst ellers bør gå ut på?

Fhv. statsminister Gro Harlem Brundtland uttalte i en nyttårstale at "Det er typisk norsk å være god". Det lo vi mye av det (påfølgende) året. Selv tror jeg det er mye norskere å være konfliktsky.

          Om ytringsfrihet, lojalitet og lett forståelig frustrasjon Erik W. Johansson 9. jan. 2010 kl.1547 #42480 (#42472) Vist 463 ganger Lik innlegget
 

I Norge ønsker en at alle skal kunne delta i den politiske debatt, men samtidig vil noen oppfatte det som illojalt når en avdelingssjef i en offentlig eid bedrift går ut mot politikerne. For min del håper jeg at det er aksept for at det finnes situasjoner hvor frustrasjonene må kunne få utløp.

            Om ytringsfrihet, lojalitet og lett forståelig frustrasjon Lars Gjertsen 9. jan. 2010 kl.1559 #42483 (#42480) Vist 463 ganger Lik innlegget
 

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal tolke svaret ditt i forhold til de 3 konkrete tingene jeg spurte om.

              Om ytringsfrihet, lojalitet og lett forståelig frustrasjon Erik W. Johansson 9. jan. 2010 kl.1611 #42485 (#42483) Vist 459 ganger Lik innlegget
 

Her vil jeg ikke konkretisere. For meg er det en rekke nyanser i saken, og mer detaljerte svar tror jeg lett vil bli tatt til inntekt for mer bastante oppfatninger.

                Om ytringsfrihet, lojalitet og lett forståelig frustrasjon Lars Gjertsen 9. jan. 2010 kl.1625 #42489 (#42485) Vist 445 ganger Lik innlegget
 

Javel?

      Grenseløs frekkhet fra Ingjerd Schou? Jan-Inge Hansen 9. jan. 2010 kl.1506 #42467 (#42464) Vist 459 ganger Lik innlegget
 

"Vedkommende stortingsrepr kan vel neppe trekkes til ansvar for noe som har mer jernbanen å gjøre ettersom hun ble innvalgt sist høst."

Så fersk er hun da ikke. Hun har vel tidligere vært minister også, så vidt jeg vet. Ikke samferdsel riktignok, men likevel ...

      Grenseløs frekkhet fra Ingjerd Schou. Lars Gjertsen 9. jan. 2010 kl.1507 #42468 (#42464) Vist 460 ganger Lik innlegget
 

"Vedkommende stortingsrepr kan vel neppe trekkes til ansvar for noe som har mer jernbanen å gjøre ettersom hun ble innvalgt sist høst."

Nei. Det er da heller ikke hennes, personlige ansvar jeg påpeker, men uttalelsen hennes jeg reagerer på, og reaksjonen i seg selv. Hun tillater seg -som politiker -å benytte betegnelse om at det er "grenseløst defensivt" å påpeke faktiske forhold - at togkrisen er skapt av politikeres prioriteringer gjennom 35 år. Eksemplene "Land det er naturlig å sammenlikne seg med" er så mange og resultatet så endtydig at det egentlig er påfallende at trafikkutøvere som NSB skal bli prügelknabe både hos presse og nå også hos politikere for Tingenes Tilstand .

Derfor er Schous reaksjon et godt bidrag til den frustrasjonen som du så godt beskriver, og vitner om at selv de vi velger for å ordne opp er mer opptatt av sitt sget spill for spillets egen skyld mer enn det formål de er valgt for.

Opseth og Ueland gjorde mye av seg, ja - og det er kanskje heldigvis slik at det fra tid til annen lages slik furore. Enger & Enger kan godt ennå overbevise de også - men det behøves en politiker som vil noe utover å score.

        Grenseløs frekkhet fra Ingjerd Schou. Morten Tranøy 9. jan. 2010 kl.1519* #42470 (#42468) Vist 473 ganger Lik innlegget
 

Ingjerd Schou var stortingsrepresentant for Østfold Høyre fra 2001 til 2005

          Grenseløse togforsinkelser Morten Tranøy 9. jan. 2010 kl.1518 #42473 (#42470) Vist 483 ganger Lik innlegget
 

Det står nok ikke så bra til i våre naboland heller. Jeg har en datter som studerer i Danmark, på Jylland - og der er det ikke mange tog som går i rute om dagen. Ikke har det vært det tidligere i høst heller - og det er neppe bare hun som er uheldig. Av forskjellige årsaker har hun reist hjem til Norge endel ganger i høst og vinter og ikke en gang har toget mellom der hun bor og København/Kastrup vært i rute. Da hun skulle hjem etter juleferie var så mange tog "bare" innstilt at det ble mange timer å vente på Kastrup før det gikk et eneste tog. I går skulle hun til Kastrup igjen og da var toget omlag 1 1/2 time forsinket. Normalt er det minst timesrute på hennes destinasjon.

            Grenseløse togforsinkelser Lars Gjertsen 9. jan. 2010 kl.1519 #42474 (#42473) Vist 480 ganger Lik innlegget
 

Er medieklimaet der da det samme som her? Eller er det en annen vinkling?

              Grenseløse togforsinkelser Morten Tranøy 9. jan. 2010 kl.1524 #42475 (#42474) Vist 495 ganger Lik innlegget
 

I følge min datter er medieklima slik at det varsles snøstorm - intet mindre - når det er kun hun mener er norskt vintervær. Definisjonen på snøstorm er nok anderledes i Danmark enn her i Norge. Dessuten har danskene heller ingenting å måke med (veldig ofte), ei heller fottøy for snøbelagte veier og gårdsplasser.

Men vi skal vel ikke skryte på oss for mye vinterberedskap heller i Norge heller. Det står dårlig til mange steder.

                Grenseløse togforsinkelser og måten å forholde seg Lars Gjertsen 9. jan. 2010 kl.1540* #42476 (#42475) Vist 499 ganger Lik innlegget
 

I går ble jeg vist fingeren til , nødbremse utløst, og nødåpnere åpnet og togsettet mitt nedtagget mens jeg sto på Tomter med siste tog til Mysen. Begrunnelsen fra de 5 personene var at de hadde stått og ventet i 20 minutter. Da det ble påpekt at toget faktisk var i rute til Tomter, "Dreit de i de, for de hatet NSB og hatet de som jobbet der."

Er det et slikt klima som skapes rundt DSB i media? Utgangspunktet mitt var ikke de rent (norske) klimatiske forhold, men de politiske og mediemessige.

                  Grenseløse togforsinkelser og måten å forholde seg Jan-Inge Hansen 9. jan. 2010 kl.1609 #42484 (#42476) Vist 480 ganger Lik innlegget
 

Dette her hadde neppe noe med forsinkelser å gjøre. Ble de tatt?

                    Grenseløse togforsinkelser og måten å forholde seg Lars Gjertsen 9. jan. 2010 kl.1617 #42487 (#42484) Vist 487 ganger Lik innlegget
 

Vi var ikke forsinket, nei - helt i rute. Aggresjonen fra de 5 kom (antakelig) av at 199 avgår noe senere mot Mysen enn alle andre tog (ca. 15 min senere), og at de hadde møtt opp til ordiner "ti-over-halv-tid". 25 minus, det er klart slik venting ikke er moro.

Vedkommende utøver stakk av så fort fører viste seg i kupèen. Muligens misforsto han uniformen og trodde det var politi - øvrige fysiske tegn indikerte sterkt amfetaminrus, paranoid psykose eller begge deler.

Resten av gjengen benektet at de kjente utøveren mer enn at de kjente navnet. Om han ble/blir tatt vet jeg ikke - vi fulgte prosedyre for tiltak etter samråd med togleder og DROPS. Vi klarte i alle fall å samle inn dokumentasjon nok til å kunne spore opp vedkommende.

                      Grenseløse togforsinkelser og måten å forholde seg Jan-Inge Hansen 9. jan. 2010 kl.1619 #42488 (#42487) Vist 490 ganger Lik innlegget
 

Ok, det virket først som et rent angrep med både nødbrems og nødåpnere.

                        Grenseløse togforsinkelser og måten å forholde seg Lars Gjertsen 9. jan. 2010 kl.1627* #42490 (#42488) Vist 488 ganger Lik innlegget
 

Det var det da også. Utført av èn person - de andre "medreisende" fra Tomter satt kun passive og så på sabotasjen/hærverket.

                Definisjonen på dårlig vær Kjetil Næss 9. jan. 2010 kl.1535 #42478 (#42475) Vist 508 ganger Lik innlegget
 

I England er det verre. På Gatwick flyplass kom det 5cm sludd her om dagen. Full katastrofeberedskap og alt stoppet opp. Her i Norge hadde ikke måkemannskapene lettet på et øyebryn en gang. Norske piloter i norske maskiner ba om tillatelse til å ta av, for de var jo vant med slikt føre. Men tårnet mente det var livsfarlig og groundet alle sammen. Resten av England sliter også. Alle kjører på sommerdekk og i kombinasjon med automatgir er det virkelig trivelig på veiene der borte nå. Enkelte steder har det til og med vært noen kuldegrader. Det fører jo til en del frosne rør siden disse normalt henger på utsiden av husene. At mediene der borte ikke skriver så veldig mye om det, kan nok komme av at journalistene ikke kommer seg på jobb i "snøstormen"....

                  Definisjonen på dårlig vær Ole P. Ingebrigtsen 9. jan. 2010 kl.1557 #42481 (#42478) Vist 479 ganger Lik innlegget
 

Er britene så gira (hø, hø) på automatgir da? Trodde det helst var amerikanerne som var 'automatgirfanatikere' og selv der blir det vel mer og mer vanlig med det de kaller "stick-shift", altså manuell giring?

              Forsinkelser i Danmark Steinar Danielsen 10. jan. 2010 kl.1046 #42535 (#42474) Vist 368 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror DSB er godt beheftet med forsinkelser de også. Iallfall så jeg i desember en plakatkampanje på stasjonene som fortalte at en ikke skulle slå konduktøren dersom toget var forsinket. I alt tre forskjellige reklameplaketer med tilsvarende budskap så jeg på en stasjon. Så det er tydelig at de har sitt å stri med de også.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.