Visning av en deltråd på 12. nivå av toppinnlegget "6 ting du ikke visste om lyntog" i Plattformen
Hele tråden har 48 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Hvis vi har et 5-vogns tog som går Halden - Bergen så kan man vel la én vogn være plassreservert fra Østfoldbanen for reisende til Bergensbanen, og denne kan være merket både utvendig og innvendig slik at det framgår at så er tilfelle.
Pendlere fra Østfold til Oslo som setter seg i denne vogna må flytte seg når det kommer på reisende med plassreservering i Moss. De andre 4 vognene kan være åpne for alle pendlere fra Østfold.
Dette er ikke så veldig forskjellig fra slik det praktiseres på Rørosbanen hvor en vog/avdling er plassreservert, resten åpen. Eller Oslo - Gøteborg for den sakens skyld hvor komfort er plassreservert, resten åpent.
Dette tror jeg ikke er noe problem.
Terje Andersen
Det virkelig store problemet med sånne opplegg er at det er veldig sårbart for forsinkelser. F.eks. vil et uvær på Bergensbanen føre til forsinkelser på Østfoldbanen, som ellers er helt unødvendige.
Derfor bør sånne påfunn legges tilbake i skuffen.
Minner ellers om at NSBs planer fra 2012 er å dele opp gjennomkjøringen Skien/Larvik-Lillehammer nettopp av slike årsaker.
Sårbarhet for forsinkelser er nok et vektigere argument enn de som er reist tidligere, og det bör ikke gjennomföres för man ser at punktligheten på alle deler er god nok.
Uansett er det langt fram för noe slikt kan gjennomföres om noen gang.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.