Visning av en deltråd på 12. nivå av toppinnlegget "6 ting du ikke visste om lyntog" i Plattformen
Hele tråden har 48 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Du har ikke adressert frekvensen. Det kan kjøres med større frekvens langs hele strekningen hvis man betjener hele strekningen. det tro jeg er viktigste forskjellen som oppveier alle 10 min kjøretidsforskjeller og mye mer.
Når jeg reiser med tog nedover Østfoldbanen, synes det som det er glissent mellom husene i nærområdet til jernbanen på store deler av strekningen Fredrikstad - Sarpsborg med unntak av Fredrikstad - Lisleby og Sandesund - Sarpsborg.
Ingen huseiere ønsker økt aktivit på naboeiendommene, men når befolkningen øker og man ønsker mer trafikk over på jernbane må boligene bygges i nærheten av jernbanen, eller jernbanen legges der boligene er. Noen annen løsning finnes ikke.
Terje Andersen
...virker det som noen har utrolig pessimistiske prognoser for.
Skal det ikke være 3 avganger i timen mellom Østlandets to største tettsteder?
Minner om fordelingen av befolkningen i tettsteder på Østlandet:Oslo 876000Fredrikstad/Sarpsborg 101000Drammen 97000Grenland 87000Tønsberg 47000Moss 42000Sandefjord 41000Hamar 30000Larvik 24000Halden 23000
Det er naturlig å se til Sverige. Der ligger nemlig også hovedstadsregionens nest største tettsted 40 minutter fra hovedstaden, nemlig Uppsala. Noe som er tilsvarende det som vil skje med Nedre Glomma når denne utbyggingen er ferdig. Og i Uppsala ser er at der kjøres det 6 avganger i timen i rush, 3 avganger i timen utenfor rush. Det bor 144.000 i Uppsala tettsted, omtrent det samme som Sarpsborg/Fredrikstad + Halden. Begge har også en flyplass underveis til hovedstaden (Arlanda/Rygge) som bidrar til å styrke passasjergrunnlaget.
Det har tidvis vært 3 avganger i timen på Timekspressen også, betegnende nok 2 via Sarpsborg/Moss og 1 via Hvaler/Fredrikstad.
Det naturlige for jernbanen er å snarest få igang halvtimesruter langs gammel trasé. Deretter opprette en timesrute langs ny trasé til Sarpsborg. Hvis flest velger "nytraseen" kan dette byttes.
Min personlige mening er imidlertid at det bør være halvtimesrute langs både gammel og ny trasé.
Jeg var inne på ruteplan for Uppsala - Stockholm på resplus.se og så ikke helt det samme som du nevner. På meg synes det som det er 30 - 60 min frekvens i pendler Uppsala - Stockholm, og så kommer tog Stockholm - Sundsvall/Gävle og Stockholm - Borlänge/Mora/Falun i tillegg.
I den grad det går mange tog her er det nettopp fordi man har samlet trafikken fra ulike steder på en bane.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.