To Eurodual til Grenland Rail. ·17
Casper Hagen Schneider 4. juni 2024 kl.0041 #396160 Vist 1335 ganger Likt av 4
Lik innlegget |
| Den 1.juni 2024 ankom Grenland Rail sine to Eurodual lokomotiver til Norge. Turen gikk fra Uddevalla i Sverige til Sundland, før de senere ble kjørt til Kongsberg. Dette er 159.007 og 159.008
Bildene er tatt ved Dilling.
|
|
To Eurodual til Grenland Rail. Thor Bjerke 4. juni 2024 kl.0714 #396162 (#396160) Vist 1330 ganger
Lik innlegget |
| Pussig at de er svenskregistrerte. |
|
To Eurodual til Grenland Rail. Svein Julton 4. juni 2024 kl.1632 #396209 (#396162) Vist 1232 ganger
Lik innlegget |
| Begge kjøretøyene skulle innom Grenland Rail sin base på Kongsberg for sjekk og test, samt få på logo på skroget.
90 74 2159 008 N-GRAS på Grenland Rail sitt område på Kongsberg. GR: BR 159 nr. 159.0084. juni 2024foto: Svein Julton |
|
til MDB Svein Sando 4. juni 2024 kl.0824 #396164 (#396160) Vist 1232 ganger
Lik innlegget |
| De er lagat inn i MDB, men mangler litt info:
Er dette flunk nye lok, altså bygget i 2024? Hvis ikke, når bygget? Og hvis ikke nye, hvem overtar GR lokene fra?
Er leverandøren Stadler ES? |
|
til MDB Ståle Ualand 4. juni 2024 kl.0826 #396165 (#396164) Vist 1241 ganger
Lik innlegget |
|
bygge år Knut Andvord 4. juni 2024 kl.0922 #396166 (#396164) Vist 1278 ganger
Lik innlegget |
| mistenker at det står 2023 på byggeskilt.
ble vel påbegynt bygging føre jul
mener de setter bygge år når de starter på ramma |
|
byggeår Svein Sando 4. juni 2024 kl.0959* #396168 (#396166) Vist 1295 ganger
Lik innlegget |
| Men hvis vi skriver bygget i 2023 og levert i 2024, blir det kanskje riktig? |
|
Byggeår - levert år Erik W J 4. juni 2024 kl.1007 #396169 (#396168) Vist 1318 ganger
Lik innlegget |
| I databasen bør vi kanskje være konsekvente å bruke levert år og ikke et udefinert byggeår? |
|
bestilt — levert — godkjent Svein Sando 4. juni 2024 kl.1038 #396171 (#396169) Vist 1409 ganger
Lik innlegget |
| Fordi kildene gir ulike svar på dette, er det tre mulige felt å sette datoer i når det gjelder en enhets tilblivelse: 1) Bestilt, 2) Levert, 3) Godkjent for drift. NSB typeblader bruker vel "bygget", og hva det er er ikke særlig presist, som du sier. Fabrikkskiltene vil jeg tro sier noe om når enheten ble nettopp levert.
For NSBs rullende har vi protokoller for hver eneste bestilling i perioden 1900 til 1950 sånn cirka. Der oppgis bestillingsdata, men ingen egen rubrikk (kolonne) for leveringstidspunkt, men derimot for når enheten var forventet å bli levert i følge kontrakt. Men så er det en egen kolonne for godkjenning, og der ble datoene nøye innført. MDB bruker data fra disse bnestillingsprotokollene. Det finnes også vognkort som jeg ser noen henviser til, men de har MDB ikke hatt systematisk tilgang til. Disse vil gi nyttig informasjon om hendelser etter at vognene ble tatt i bruk og går så vidt jeg har forstått, til godt ut på 1970-tallet. Noen kan sikkert si mer om dette. |
|
bestilt — levert — godkjent Svein Julton 4. juni 2024 kl.1622 #396207 (#396171) Vist 1390 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Skilt for byggnummer og byggår på 159 008
|
|
To Eurodual til Grenland Rail. Ragnar Andenæs 9. juni 2024 kl.2256 #396551 (#396207) Vist 885 ganger
Lik innlegget |
| Og på det bildet ser vi og et sandstandsglass et stykke under sandpåfyllingslokket ved fabrikkskiltet. Det har jeg aldri sett før. :-) |
|
Eurodual on OnRail AS Svein Sando 4. juni 2024 kl.1044 #396172 (#396160) Vist 1243 ganger
Lik innlegget |
| I MDB har vi nå registrert 8 Eurodual (159.001 – 159.008), de 6 første til CN og de to siste nå til GR. Men hva med de to(?) som OnRail kjører rundt med? Er de blant disse åtte, eller andre nummer? Og Green Cargo har vel også noen? |
|
Eurodual on OnRail AS Ståle Ualand 4. juni 2024 kl.1059* #396175 (#396172) Vist 1336 ganger
Lik innlegget |
| Green Cargo var først ut og hadde 001 og 002. Så fikk CargoNet levert nr 003 og 004. Onrail bestilte og fikk levert 005 og 006. Da Green Cargo pakket sammen i Norge var det litt fram og tilbake på ryktebørsen, men 001 og 002 endte da opp med å gå til CargoNet. Grenland Rail har da fått 007 og 008. I motsetning til de 6 første, som alle er leaset via European Loc Pool (ELP) så har Grenland Rail kjøpt sine lok. GR bestilte sine lok tilbake i 2022 mener jeg, og planlagt leveranse var ett lok i 2023 og ett nå i 2024. Så leveransen er faktisk kraftig forsinket. |
|
To Eurodual til Grenland Rail. Lars Byman 5. juni 2024 kl.1731* #396294 (#396175) Vist 1174 ganger
Lik innlegget |
| Tok ikke langestunden, føre GR fikk sin debut med Ed på Rørosbanen. |
|
Første tur i trafikk Svein Rune Kjønnø 6. juni 2024 kl.1357 #396342 (#396294) Vist 1144 ganger Likt av 3
Lik innlegget |
| Første tur i ordinær drift gikk med svilletog fra Hønefoss til Auma på Rørosbanen. TMZ 1422 var med som forspannslok pga togvekten.
Grenland Rails Eurodual på første tur i ordinær trafikk på Auma sidespor. Tog nr. 8005 4. juni 2024 foto: Svein Rune Kjønnø
Grenland Rails Eurodual på første tur i ordinær trafikk på Auma sidespor. Tog nr. 8005 4. juni 2024 foto: Svein Rune Kjønnø |
|
Første tur i trafikk Ståle Ualand 6. juni 2024 kl.1806 #396355 (#396342) Vist 1058 ganger
Lik innlegget |
| Hva var togvekten på dette toget? Eurodual har vel gått med rundt 1500 tonn på Bergensbanen i Green Cargo tiden. Og i Tyskland kjører de også tunge tog. Er det satt noen grense for hvor mye Eurodual kan trekke? |
|
Første tur i trafikk Svein Rune Kjønnø 6. juni 2024 kl.2031 #396360 (#396355) Vist 1126 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Snaut 1500 tonn. I en så tidlig fase er det nok greit med to lok uansett, og Auma er nesten alltid et problem. Hva stigningen er der inne vet jeg ikke, men det er et utfordrende sidespor å skifte på. Ikke minst med 1500 tonn. |
|
Vis menyer = Forstørr bildet | |