Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "To Eurodual til Grenland Rail." i Galleriet
Hele tråden har 17 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Fordi kildene gir ulike svar på dette, er det tre mulige felt å sette datoer i når det gjelder en enhets tilblivelse: 1) Bestilt, 2) Levert, 3) Godkjent for drift. NSB typeblader bruker vel "bygget", og hva det er er ikke særlig presist, som du sier. Fabrikkskiltene vil jeg tro sier noe om når enheten ble nettopp levert.
For NSBs rullende har vi protokoller for hver eneste bestilling i perioden 1900 til 1950 sånn cirka. Der oppgis bestillingsdata, men ingen egen rubrikk (kolonne) for leveringstidspunkt, men derimot for når enheten var forventet å bli levert i følge kontrakt. Men så er det en egen kolonne for godkjenning, og der ble datoene nøye innført. MDB bruker data fra disse bnestillingsprotokollene. Det finnes også vognkort som jeg ser noen henviser til, men de har MDB ikke hatt systematisk tilgang til. Disse vil gi nyttig informasjon om hendelser etter at vognene ble tatt i bruk og går så vidt jeg har forstått, til godt ut på 1970-tallet. Noen kan sikkert si mer om dette.
Skilt for byggnummer og byggår på 159 008
Og på det bildet ser vi og et sandstandsglass et stykke under sandpåfyllingslokket ved fabrikkskiltet. Det har jeg aldri sett før. :-)
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.