Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "To Eurodual til Grenland Rail." i Galleriet
Hele tråden har 17 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Green Cargo var først ut og hadde 001 og 002. Så fikk CargoNet levert nr 003 og 004. Onrail bestilte og fikk levert 005 og 006. Da Green Cargo pakket sammen i Norge var det litt fram og tilbake på ryktebørsen, men 001 og 002 endte da opp med å gå til CargoNet.
Grenland Rail har da fått 007 og 008. I motsetning til de 6 første, som alle er leaset via European Loc Pool (ELP) så har Grenland Rail kjøpt sine lok. GR bestilte sine lok tilbake i 2022 mener jeg, og planlagt leveranse var ett lok i 2023 og ett nå i 2024. Så leveransen er faktisk kraftig forsinket.
Tok ikke langestunden, føre GR fikk sin debut med Ed på Rørosbanen.
Første tur i ordinær drift gikk med svilletog fra Hønefoss til Auma på Rørosbanen. TMZ 1422 var med som forspannslok pga togvekten.
Hva var togvekten på dette toget?Eurodual har vel gått med rundt 1500 tonn på Bergensbanen i Green Cargo tiden. Og i Tyskland kjører de også tunge tog.
Er det satt noen grense for hvor mye Eurodual kan trekke?
Snaut 1500 tonn. I en så tidlig fase er det nok greit med to lok uansett, og Auma er nesten alltid et problem. Hva stigningen er der inne vet jeg ikke, men det er et utfordrende sidespor å skifte på. Ikke minst med 1500 tonn.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.