Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Nye "mellomplattformer" ved Hol og Torpo stasjoner?" i Galleriet
Hele tråden har 9 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Personalbytting.Det er allerede tilsvarende på Sørlandsbanen der nattogene krysser.
Hmm. På Hol stasjon? Hvordan er tilbringertjenesten fra sivilisasjonen dit på vinterstid? Ville det ikke være lettere på Geilo? Eller Ål hvor det skjer i dag?
Ved forsinkelser så bytter de på Hol eller Torpo i stedet for Gol. Fredag og søndag 64 og 67 har byttet på Gol om togene er rute. Da reiser Bergenspersonalet vestover igjen og Oslo personalet østover. De bytter fordi de ikke har brukt for personalet lørdag eller mandag, så da kommer de seg hjem til egen seng. normalt er konduktørene gjennomreisende
Kryssbytte mellom tog som krysser.Samme som for nattogene på Sørlandsbanen.
I mange år har det vært tilsvarende kryssbytte på Dunderland i tog 471 og 472 for en av konduktørene i hver retning.
For noen år siden var tog 478 tidligerelagt og krysset med tog 473 på Bjerka. Da var det kryssbytte av konduktører på Bjerka, dersom jeg husker rett.
Dette er vel et HMS-tiltak.
For noen ti-år siden skrev enkelte lokførere om uheldige forhold med tanke på at de skulle stige av materiell som de satte fra seg på hensettingsområder i Drammen. På nyere slike områder er det nå strekkmetallramper i trolig passende høyde. Dette må være en forbedring i forhold til å gå ned i pukken, med eller uten hjelpetrinn på materiellet.
Både HMS- og sparetiltak. Man sparer inn oppholdsberegning og hotellutgifter. Ulempen er at passasjerene må forholde seg til nytt personale etter halvveis tur samt at påtroppende personale naturligvis ikke er så godt kjent med forholdene i toget som dem som hadde det fra utgangsstasjonen.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.