Visning av en hel tråd i Galleriet
Kort uten stedsangivelse, ukjent utgiver. Noen som kjenner igjen stedet?
Jeg kjenner ikke igjen stedet, men vi kan jo se litt på hva som lgiger i bildet som kan være biter i et puslespill til å finne det ut:
Bildet er etterkrigs, men ikke mye. Kanskje midt på 1950-tallet.
Banen virker å ha grus, ikke pukk.
Vanseklig å se hva slags telegraflinje banen har, men antagelig en med få tråder. Banen er derfor antagelig en sidelinje.
Banen går langs en elv, en sjø eller kanskje også saltvann. Det siste kan understøttes av at berget til høyre nede virker å være litt skurt, så kanskje svaberg?
Veien synes å ha gatebelysning, så tettstedet er neppe ubetydelig.
Dresinbu og materialbu virker å være i bruk, og ligger kanskje i utkanten av en stasjon.
Skog i bakgrunnen, men ikke alt for kuppert. Antagelig på Østlandet (kanskje) eller Trøndelag (neppe).
Kan et sted langs Rørosbanen eller Solørbanen passe?
Banen er elektrifisert, og det er neppe langs saltvann med all den siv-veksten.
Et skudd i blinde...Drangedal -Gjerstad?
Ja, kanskje iallfall et sted med sørlandsaktig knausete natur -- kanskje.SJ
Jeg lurer på om vi skal til Seut ved Fredrikstad. https://maps.app.goo.gl/HnfZH4JEKWwHiVi4A
Ja! Det er på Seut. Se på dette flyfotoet fra 1955. "Alt" er der. Dresinbua og materialbua (rød strek) passer perfekt med veiene i bakgrunnen.
Utenfor bildekanten er veiundergangen og plattformen for holdeplassen. Strøket med nybyggene heter Gluppe. Det kom så mange nye barn i denne delen av Glemmen kommune at jeg og andre i flere år måtte gå på skole i Fredrikstad Fotballklubbs garderobe.En mer generell refleksjon er at det er mye fjell i Fredrikstad, ikke bare kvikkleire. De som prosjekterer f eks dobbeltspor, bør muligens fordype seg noen timer i gamle flyfoto.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.