Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Flekkefjordbanen - interessant fremtidsperspektiv" i Galleriet
Hele tråden har 16 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Den 17. april 1999 var NJKs representantskap på besøk i Flekkefjord. Da var det også snakk om å innlemme aktiviteten i Flekkefjord i NJK-folden.
Utpå dagen gikk 86.22 i ekstratog fra Flekkefjord til Grovane for RS-medlemmene. Her er noen bilder jeg tok.
Dette var veldig interessante bilder! Jeg visste ikke at man kunne kjøre helt til Flekkefjord i 1999.
Vi kjørte både i 1999 og 2000. Jeg har rutebestillingene.
Altså NMT?
NMT hadde kontrakt med NSB for kjøring av museumstog. Vi kjørte på oppdrag fra Flekkefjordbanens venner. I tillegg kjørte vi i forbindelse med Representantskapsmøtet i 1999.
Vi kjørte følgende turer på Flekkefjordbanen i 1999 med motorvogn BM 86.22:
17. april: Sira - Flekkefjord - Grovane (-Nelaug) i forbindelse med NJKs representantskapsmøte i Flekkefjord.31. juli og 1. august: Flere tog i forbindelse med Laksefestivalen.26. september: Sira - Flekkefjord - flere turer til Flikkeid - Flekkefjord - Sira.Turen 26. september 1999 er etter mine opptegninger den siste turen som hittil har vært kjørt med motorvogn på Flekkefjordbanen.Men - det aller siste persontoget ble kjørt i 2004, i forbindelse med Flekkefjordbanens 100 - årsjubileum, den 31.10.2004. Det ble et spesielt tog, med NMTs trevogner, trukket av en Robel!
31.10.2004, bare til Sirnes.
Flotte bilder og artig å se et med tog i NSB egentlige originalfarger. Jeg var der en gang i 1978 og tok bilder med motiv rundt stall før tur opp og ned igjen til Sira, da med 87.04 som motiv, det også en tur midt på dagen, samme som Roy Olsen.
Man kan derfor kanskje etterlates et inntrykk av at banen ikke var mye brukt. Her da et bilde som viser fullsatt tog fra en av flere reportasjer Fævennen gjorde frem mot nedleggelsen, et sterkt påtrykk mot nedleggelse. Det er min kones onkel som har vært tur til byen fra Storekvina en gang ca 1985- 1990. (Han hadde fått tilsendt 2 kopier på blankt papir som takk for å være hovedmotiv. - fant dessverre ikke artikkelen i deres arkiv).
Til det siste bildet ditt med kommentar ; Akkurat det bildet synes jeg nettopp det er det vanskelig lyset som skaper noe dramatikk i - dette hvordan banen klorer seg fast oppetter brattheng . Det er nettopp det som er det mest gripende ved denne banen. Egentlig en uventet kontrast til det "smeigende" og blide Sørlandet med sine avrundede fjellknoller vi ellers er vant til.Partiet sett motsatt nede fra Flikkeid . Også derfor det måtte ekstra sikres, så ikke dristige fotografer tipper utfor. 😈Neste : Utslag mellom etterfølgende tunneller.
---------
Mest jeg først er i gang på iPaden og ar lagt over noen ekstra bilder itil dets bildegalleri .så legger jeg ut noen til, antagelig ikke tidligere opplastet her inne. Av de 5 siste bildene er 3 av dem fra steder Nils Chr omtaler i sin artikkel,
Her viser du dramatikken i landskapet, må innrømme at jeg også mest tenker på 'avrunnede fjellknoller' for disse strøka. Er vel på tide å ta en tur..Har banen ofte vært utsatt for ras 🤔
Ser de sykler med hjelm - et positivt sikringstiltak for velt, kollisjon og muligheten for noe i hodet. Aldri hørt om ulykker her ! 😘En tur langs banen synes jeg absolutt du bør unne deg.Og med sans for detaljer har du mye å få med deg, se link under.
Selv har jeg en tur langs Lundevannen til gode, gjerne til fots, så en kan få sideblikk på banelegemet. Fremstår spennende, se forsidebildet av Thor Bjerke på siste PS og denne tråden av DC Halvorsen.
Tunnelen langs vannet er lang, så utslag må det være flere av bortetter..., interessant å fordype seg i bare da ikke toget kommer?.
Kanskje den nye avdeling inviterer NJK-medlemmer til lukket tur hvis det er forbud mot å gå i sporet? 😎
Lenke: På spoet etter banens historie – selve Mestertunnelen !
Mestertunnelen
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.