Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim" i Årgangsbilder

Hele tråden har 97 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Tormod Askeland 13. aug. 2010 kl.1020 #65565 (#65550) Vist 2378 ganger Lik innlegget
 

Hvilken herlig serie! snadder fra start til mål! ekstra artig å se hvordan enkelte stasjoner har forandret seg gjennom årenes løp, Lillestrøm hadde jeg store problemer med å kjenne igjen.

Gleder meg til fortsettelsen.

Tormod

  Norge på langs.... Nils Olav Glein 13. aug. 2010 kl.1104* #65569 (#65565) Vist 2406 ganger Lik innlegget
 

Takk skal du ha, Svein for din fine dokumentasjon av ett hverdagsliv som jeg husker så godt. En barndomsvenn påminner meg fortsatt om att jeg "dro ham med"til Otta bare for å se på ett damplokomotiv. Når vi kom dit fikk vi høre en historie om en sinna skraphandler som ville politianmelde jernbane-entusiaster som han trodde hadde stjålet fabrikkskiltene på loket. Husker jeg feil når jeg påstår att ett av lokene sto ute( frarøvet tenderen sin) foran svinskiva på Otta til året 1972? Ringebu st. hadde en tender stående ute veldig lenge og den har jeg ett bilde av ett eller annet sted bare jeg klarer å finne det. For en stund siden spurte jeg faren min om hvor han likte seg best under sine mange år på jernbanen og da svarte han Otta. Marcello Haugen begynte forøvrig sin jernbanekarriere på Otta innen han ble healer/helbreder på heltid. MVH.Nils.

    Norge på langs.... Rune Kjenstad 13. aug. 2010 kl.1202 #65576 (#65569) Vist 2392 ganger Lik innlegget
 

Veldig fin serie med gode tekster som beskriver det meste som vi ser på bildene. Dette var liksom på tampen av en epoke; ennå fantes det damplokomotiver i lokstaller. Det må ha vært litt av en følelse å gå inn i stallen og se de gamle kjempene, ennå inntakt.

      Norge på langs.... Rool 15. aug. 2010 kl.1307 #65736 (#65576) Vist 2199 ganger Lik innlegget
 

Ja, det er fint å få være med på denne reisen. Det er jo utrolig artig å få sånne bilder servert i serier som reiseskildringer med beskrivende kommentarer.

        Norge på langs.... Kjell A Ramstad 15. aug. 2010 kl.1321 #65739 (#65736) Vist 2211 ganger Lik innlegget
 

Tilredes! Fantastisk serie - blir bare sittende og studere... Mvh Kjell

          Norge på langs.... LeHar 15. aug. 2010 kl.1451 #65746 (#65739) Vist 2206 ganger Lik innlegget
 

Enig med siste taler! Og forslaget om å få det hele inn i bokform etterhvert var jo besnærende.

    355 delt i to Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1441 #65611 (#65569) Vist 2459 ganger Lik innlegget
 

Når vi kom dit fikk vi høre en historie om en sinna skraphandler som ville politianmelde jernbane-entusiaster som han trodde hadde stjålet fabrikkskiltene på loket. Husker jeg feil når jeg påstår att ett av lokene sto ute( frarøvet tenderen sin) foran svinskiva på Otta til året 1972?

Fabrikkskiltet på lokene var nok borte allerede sommeren 1970, mens lokene stod inn, hvis ser etter på bildene mine vist over. Mend et er helt korrekt av 355 ble delt i to. Disse bildene, tatt 3/4 år senere, viser loket utenfor stallen, og her er det delt, men tenderen er fortsatt der. Så om tenderen som lenge stod på Ringebu er tenderen fra 355, det vet jeg ikke.

t121238-01685-710604.jpg

Tenderen og maskin skilt fra hverandre, utenfor lokstallen
NSB Hmr.: 30b nr. 355
Otta
4. juni 1971
foto: Svein Sando

t121239-01686-710604.jpg

NSB Hmr.: 30b nr. 355
Otta
4. juni 1971
foto: Svein Sando
      355 kullvaggene Peder Figenbaum 13. aug. 2010 kl.1446 #65612 (#65611) Vist 2408 ganger Lik innlegget
 

Uansett lokets vanskjebne; han som fyllte de kullvaggene gledet seg sikkert over nytten av sitt arbeide...

Mvh P.


Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.