Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim" i Årgangsbilder
Hele tråden har 97 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
På ditt bilde nummer 9 hvor bussen kjører ombord på fergen ser det ut som det ikke er porter så man måtte stole på at bilen holdt seg i gear og at håndbrekket virket. Jeg har et bilde fra 1971 fra en av strekningene som viser at man kunne gå på sjøen hvis man ikke passet seg.
Slik ulykke har skjedd. Seks omkomne.
Lenke: Risikoanalyse
Ulykken skjedde i Eidfjord i 1995.
Lenke: Sintef
Det var på fergen "Eidfjord" den tragiske ulykken hendte, på sambandet Hatvik - Fusa
Lenke: Mer om ulykken ved Hatvik
Jeg bruker ikke Google. Mest Kvasir.
..her etablert seg som et verb i språket vårt og er således ikke avhengig av hvilken søkemotor man bruker. MvhVestein
Visst. Men på norsk, som jeg foretrekker å bruke når norske ord finnes, heter det nettsøk.
Om man studerer bildet til Svein Sando vil man se at det på den ferja er gitterporter. Andre ferjer igjen har kjettinger og atter andre skikkelige plateporter. Også fallem, som vel er det vanligste nå. Fortsatt går det en rekke ferjer i nord med bare en kjetting, eller tilsvarende, i hekken. Når det gjelder ulykken det refereres til så var det litt spesielt. M/F Eidfjord er en tidligere Askøy-Bergenferje hvor bildekk ble plassert over salongen (fyrstikkeskeprinsippet) og dekket altså heller nedover i hver ende. Denne ferja har fallem og ikke kjetting eller andre typer dårlig sikring. http://fjordfaehren.de/no_f/bjorgvin1975.htm Hvorhvidt en fallem er sikker kan jo diskuteres, men faren for at folk ved uhell havner i sjøen er ikke stor ihvertfall.Forøvrig ville det vært artig å vite hvilken ferje du har tatt bilde ombord i.
Forøvrig ville det vært artig å vite hvilken ferje du har tatt bilde ombord i.
Beklager, det kan jeg ikke svare på. Ingen av bildene tatt rett før eller etter viser ferga. Det var først etter at jeg bodde i Sogn og Fjordane med hele fylket som arbeidssted i 1983-87, at jeg begynte å følge litt mer med hvilke ferger jeg reiste med.
Oppfordringen var forsåvidt ment til Stein Olav Hohle, men det er min feil at det kunne misforstås. Dette beklager jeg. Forøvrig tror jeg at jeg har funnet begge ferjene =)
Det er jeg som skal beklage, for jeg ser jo når jeg ser nøyere etter, at du svarer på Stein Olavs innlegg der han viser bilde fra en ferge, så da blir "du" Stein Olav, og ikke meg.
Kan det ha vært denne? http://fjordfaehren.de/no_f2/virak1954.htm
Jeg husker ikke navnet på denne fergen, men jeg tror at overfarten var den lengste av fergestrekningene mellom Fauske og Narvik.
Bakgrunnen på bildet passer med strekningen Bognes-Skarberget (over Tysfjord) som er den lengste strekningen og den som fremdeles er i drift. MvhVestein
Bognes-Skarberget tar vel ca 25 minutter etter dagens ruteplan. Hvor lang tid brukte de andre ferjene?
Mellom Skarberget og Bognes, om bord på fergen "Røtinn". For øvrig et noe tvilsomt navn på en passasjerbåt....
Det andre bildet er fra Bonnåsjøen fergekai. Denne forbindelsen finnes ikke mer.
Ulf B.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.