Visning av en hel tråd i Trikken
Det satses masse på T-banen nå og det er gledelig, men også nødvendig. Forleden (gjen)åpnet banen til Bekkestua og i dag var det Ryen sin tur. Stasjonen var vel det vi kan kalle godt brukt. Foreløpig er en perrong i bruk og derfor rikelig anledning til å studere kjøring på motspor. Nok en gang: Gratulerer ! Etter planen åpnes det igjen til BK førstkommende mandag.
Bra å se at stasjonen har blitt oppusset. Nå får vi endelig håpe at resten av strekningen mellom Brynseng og Bergkrystallen blir ferdig oppgradert neste sommer. Den opprinnelige planen var jo at hele strekningen til Bergkrystallen skulle ha blitt ferdigstilt denne sommeren.
Fremdeles gjenstår jo linje 2 og 3 som også trenger en ansiktsløftning. Det kan vel fort gå 4-5 år før alt er klart.
Er det noen som har noen ide om når og hvor lenge linje 2 vil bli stengt?
Var det ikke opprinnelig planlagt at linje 2 skulle tas til neste år? Det kan du sikkert uansett glemme nå. Når det gjelder spørsmålet ditt om hvor lang tid det kommer til å ta:
T-banen hadde ikke nok penger på budsjettet til å fullføre linje 4 i år og derfor kommer linjen til å bli stengt og erstattet med buss også neste år.
Høyenhall, Manglerud, Ryen og Lambertseter er påbegynt oppusset og alle blir vel forhåpentligvis ferdige i år håper jeg.
Men Brynseng, Bratlikollen, Karlsrud, Munkelia og Bergkrystallen har man ikke gjort noe som helst med. De er i samme elendige forfatning som før prosjektet med oppgraderingen av T-banestasjonene begynte.
Og når linje 2 og 4 er ferdige gjenstår ennå hele den østlige delen av linje 3. Det kan nok ta ennå en del år før man er ferdige med oppgraderingen av T-banestasjonene om ting skal fortsette i nåværende tempo.
Jeg vil tippe at blant annet på grunn av forsinkelsene med oppgraderingen av linje 4, så vil neppe linje 2 ferdigstilles før tidligst om 2-3 år. Men jeg kan jo ta feil. Kanskje man har funnet og satt av penger til det prosjektet og starter opp neste år og tar det på rekordtid? Jeg har mine tvil.
Jeg er redd pengemangel kommer til å prege Sporveien, trikk og T-bane, i mange år, dessverre.Det ble bestilt 32 MX-sett, byråden innstilte på 19. Det tar noen ekstra millioner. Vedlikeholds-etterslepet krymper neppe, og så kommer investeringene i nye trikker. Hvis resultatet blir bestilling av 82(?) nye trikker til erstatning for dagens vognpark, samtidig som infrastrukturen skal oppgraderes blir det en bunnskrapt pengesekk i mange år. Et resultat kan da bli det som oppleves på linje 4, rehabiliteringen tar et år mer enn opprinnelig planlagt.
Det er bra du heller litt kaldt vann i blodet på oss.
Og vi skal vel heller ikke tro på de partiene som nå i førvalgstiden lover å satse på skinnegående kollektivtrafikk.
De har alle utelatt vedlikehold i valgprogrammet sitt, for dette er jo en selvsagt ting.
Jeg liker ikke å være pessimist i denne sammenheng, men er redd det er noe hold i synspunktet om pengemangel.
Det er alltid mer prestisje i å vise frem noe nytt og spennende. Å sørge for at det man har fungerer gir ingen fjær i hatten. Det er vel det Meltveit Kleppa har oppdaget når det gjelder jernbane (og kanskje Kallmyr også ser når det gjelder sporveien?).Derfor er det så viktig for en statsråd å vise ansikt når en ny tunnel skal åpnes. Da ser det ut som om man gjør noe.
Er det t-banedriften som ikke har vært frampå nok med med kostnadsbehov? Det er ikke å forvente at politikerne skal kjenne til hva vedlikehold koster. Det må være operatørens ansvar å "sette makt bak kravene".
Dersom politikerne hadde fått beskjed om at Lambertseterbanen kommer til å måtte kjøre i 30 km i timen dersom vedlikeholdet ikke opptrappes, er jeg nesten sikker på at noe ville skjedd på et tidligere tidspunkt.
Det spørs om ikke problemet først og fremst er at kommunen har en begrenset pengesekk og alt for mange gode formål som skal ha sin del. Lånefinansiering brukes jo i stor grad, men lån skal også betales. Jeg tror nok politikerne er gjort oppmerksom på status gjennom årene, men noen når dessverre ikke opp når pengene fordeles.Som sagt før, vedlikehold har ikke samme status som nybygg (bane, vei eller hva det nå kan være).
Selv om sporene nå ser nye og flotte ut, kjøres det forsatt med nedsatt hastighet på deler av strekningen. Kan årsaken være at
- sporet ikke er ferdig justert- Jernbanetilsynet ikke har vært der ennå- signalsystemet ikke er tilpasset- man ikke tør å kjøre så fort i begynnelsen
- Andre årsaker?
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.