Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Da ser vi vel ikke mer til disse..." i Trikken
Hele tråden har 59 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Problemet er først og fremt msnglende vilje. T2000 er ikke verre enn mye annet materiell men vogntypen ble etter hvert meget stemoderlig behandlet av verkstedet. Etter en hovedrevisjon hadde vognene sikkert fungert greit. Problemet var manglende vilje. Vognene skulle bort og når Oslo ikke vil bruke dem så er det ingen andre som kan bruke dem.
Hva med og bygge de om til 16000 volt spenning sette på en strømavtaker og så bruke det på Bratsbergbanen, Arendalsbanen eller andre lokale strekninger som skoletog i TelemarkJan Erik
Noe slikt minnes jeg har vært foreslått før. Ellers er vel vognenes bredde, 3,30 m, en hindring for bruk på jernbane?
Jeg tror ikke bredden er noe problem, hvis jeg husker riktig er de nye Flirt-vognene som NSB får levert nå også 3,3 m.(Rettelse: de er 3,20 ifølge databladet...)
Derimot er plattformhøyden en større utfordring. Jeg tror ikke Bratsbergbanen har samme plattformhøye som Oslos T-bane, for å si det litt forsiktig.
Men den store utfordringen for en hver bruk av T2000-vognene er TCO. Det vil koste omtrent like mye pr. år i drift å kjøpe nye vogner som å fikse T2000.Da blir det sannsynligvis mer miljøvennlig å sette en enhet (et halvt tog) i osteklokke på Sporveismuseet, og skrote resten. Og når jeg sier osteklokke mener jeg preservering i den stand enheten er i dag, ikke noen restaurering.
Ja, skulle de brukes ville det vel bare vært skallene som var brukbare. Og da er vi straks borte i "skreddersøm" og det er dyrt.
Jeg har aldri hørt at sporveismateriell er blitt bygd om til jernbanemateriell. Dette høres veldig dyrt ut. NSB kunne godt ha trengt lettere elektriske motorvogner til Bratsberbanen og Arendalsbanen, men jeg tror neppe at T2000 hadde vært noen god ide. Når NSB nå får nye tog, så kunne man heller ha bygd om noen 69-sett. Man kunne f.eks ta noen 69A-sett og bygd om til enkeltvogner. Styrevognene som blir til overs kan så brukes som mellomvogner i andre sett.
I dette tilfellet ville det vel være smartere å bestille noen ekstra 2-vogns Flirt-sett og satse maksimalt på standardisering.
Mener bestemt å ha sett BVB's Gisela vogner som lokaltog i en Jernbane-kontekt i NordKorea? Hvis jeg ikke tar veldig feil, var det forsidebilde i Berliner Verkehrsblätter for en stund siden...Ble ikke en T2000-kloning vurdert for Flåmsbanen en gang i tiden? Eller var det kun uformell mumling...... Det ble vel uansett mumlet om mellomvogn med spenningskonverter til T2000.
Flåmsbanen var et av flere steder man forsøkte å selge T2000 til, men alle interesserte trakk seg (og det er de garantert kjempeglade for).
Da T2000 ble utviklet hadde man store forhåpninger om at T-banen skulle erstatte hele vognparken med T2000 og at også andre operatører i inn- og utland ville fatte interesse for prosjektet.
T2000 led litt samme skjebnen som overlydsflyet Concorde. Det ble kun bygget totalt 20 fly inkludert førproduksjonsmodeller og prototyper og kun 14 fly ble solgt og kom i trafikk på tross av at man opprinnelig hadde en ordrebok på 96 fly.
Det ble kun bygget 6 T2000-sett (12 vogner) og prisen pr. togsett inkludert utviklingskostnader ble vannvittig høy.
Berlin og andre østtyske byer har sendt hundrevis av sporvogner og T-banevogner og annet til Nord-Korea. Men Nord-Koreanerne har neppe bygget om materiellet, men tatt det i bruk som det er.
Men som trikkefører (sporvognsfører) er du jo velkjent med problemstillingen med oppgradering av gammelt materiell.
Oslotrikken har nylig konkludert med at de skal skifte ut hele vognparken, inkludert de 32 italienske SL95-trikkene som kom i perioden 2000-2003 og som har en anslått verdi på omtrent en halv milliard kroner.
Samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr, uttalte: «De støyer altfor mye, de er så tunge at de ødelegger gatene og de virker ikke som de skal».
Et par dager senere kom han med en ny uttalelse for å utdype om situasjonen og innkjøpsprosessen: «Alle involverte parter fikk være med på å bestemme hvilke spesifikasjoner trikken skulle ha. Vi endte opp med en tung, stor og uegnet trikk som er fryktelig dyr i drift. Derfor må vi regne på hvor mye det koster å ha dem mot å kjøpe nye.»
Det samme kan sies om å bevare T2000:
"Vi endte opp med et uegnet tog som er fryktelig dyrt i drift. Derfor må vi regne på hvor mye det koster å ha det mot å kjøpe nye."
Nå har (heldigvis) kommunen og T-banen begge konkludert med at det ikke er noe poeng i å sløse bort mer penger på T2000-prosjektet.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.