Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Nyoppusset Ryen stasjon ble åpnet i dag." i Trikken

Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Penger Jan Arne Rødland 21. aug. 2011 kl.1238 #101149 (#100936) Vist 603 ganger Lik innlegget
 

Jeg er redd pengemangel kommer til å prege Sporveien, trikk og T-bane, i mange år, dessverre.
Det ble bestilt 32 MX-sett, byråden innstilte på 19. Det tar noen ekstra millioner. Vedlikeholds-
etterslepet krymper neppe, og så kommer investeringene i nye trikker. Hvis resultatet blir
bestilling av 82(?) nye trikker til erstatning for dagens vognpark, samtidig som infrastrukturen
skal oppgraderes blir det en bunnskrapt pengesekk i mange år. Et resultat kan da bli det som
oppleves på linje 4, rehabiliteringen tar et år mer enn opprinnelig planlagt.

        Penger Odd Fjeldstad 21. aug. 2011 kl.1635 #101158 (#101149) Vist 626 ganger Lik innlegget
 

Det er bra du heller litt kaldt vann i blodet på oss.

Og vi skal vel heller ikke tro på de partiene som nå i førvalgstiden lover å satse på skinnegående kollektivtrafikk.

De har alle utelatt vedlikehold i valgprogrammet sitt, for dette er jo en selvsagt ting.

          Penger Jan Arne Rødland 21. aug. 2011 kl.2000 #101169 (#101158) Vist 650 ganger Lik innlegget
 

Jeg liker ikke å være pessimist i denne sammenheng, men er redd det er noe hold i synspunktet om pengemangel.

Det er alltid mer prestisje i å vise frem noe nytt og spennende. Å sørge for at det man har fungerer gir ingen fjær i hatten.
Det er vel det Meltveit Kleppa har oppdaget når det gjelder jernbane (og kanskje Kallmyr også ser når det gjelder sporveien?).
Derfor er det så viktig for en statsråd å vise ansikt når en ny tunnel skal åpnes. Da ser det ut som om man gjør noe.

            Vedlikeholdsbehov Odd Fjeldstad 21. aug. 2011 kl.2022 #101174 (#101169) Vist 688 ganger Lik innlegget
 

Er det t-banedriften som ikke har vært frampå nok med med kostnadsbehov? Det er ikke å forvente at politikerne skal kjenne til hva vedlikehold koster. Det må være operatørens ansvar å "sette makt bak kravene".

Dersom politikerne hadde fått beskjed om at Lambertseterbanen kommer til å måtte kjøre i 30 km i timen dersom vedlikeholdet ikke opptrappes, er jeg nesten sikker på at noe ville skjedd på et tidligere tidspunkt.

              Ja, de pe-enga, ja, de pe-enga Jan Arne Rødland 22. aug. 2011 kl.0005 #101204 (#101174) Vist 684 ganger Lik innlegget
 

Det spørs om ikke problemet først og fremst er at kommunen har en begrenset pengesekk og alt for mange gode
formål som skal ha sin del. Lånefinansiering brukes jo i stor grad, men lån skal også betales. Jeg tror nok
politikerne er gjort oppmerksom på status gjennom årene, men noen når dessverre ikke opp når pengene fordeles.
Som sagt før, vedlikehold har ikke samme status som nybygg (bane, vei eller hva det nå kan være).

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.