Visning av en deltråd på 12. nivå av toppinnlegget "Bygging av Lørenbanen i full gang ! Noen bilder." i Trikken
Hele tråden har 83 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Jeg tror det må være en liten erindringsforskyvning hos Nils hvis han mener det har godt rushtids ekstratog på Røabanen i perioden banen har vært trafikkert med 6-vognstog.
Her er en liten oversikt over antall påstigende på de ulike banen ca 2005/2006, dvs før Kolsåsbanen ble stoppet og før Ringen ble åpnet. Påstigende på fellesstrekningen Tøyen - Majorstua er ikke inkludert i noen av linjene, og på stasjoner der det er flere linjer er antall påstigende fordelt jevnt på linjene:
- Grorudbanen: 21029 påstigende- Furusetbanen: 15792 påstigende- Østensjøbanen: 15641 påstigende- Lambertseterbanen: 12584 påstigende- Sognsvannbanen: 13527 påstigende- Holmenkollbanen: 6666 påstigende (7131 påstigende i 2008)- Røabanen: 8316 påstigende- Kolsåsbanen: 9337 påstigende
Det har sikkert vært vekst på de fleste linjer, særlig i vest, og spesielt kanskje på Røabanen som går inn i Bærum. Bomring i bygrensesnittet ved Lysakerelva og Oslotakst på T-banen i Bærum har nok gitt stor kollektivvekst, men neppe en dublering på Røabanen. Holmenkollbanen hadde f.eks. 7131 påstigende på vanlig hverdag med 3-vognstog i kvartersrute.
Jeg tror 5 stk 6-vognstog i timen holder på Røabanen.
Terje Andersen
Jeg har ikke hevdet annet enn at det før pendeldriften ble innført gikk opptil 6 vogner i kvarteret.
men det gikk kanskje litt fort og jeg misforsto. Beklager! Terje
Bygrensetellingen 2012 viser meget sterk trafikkvekst for trikk og T-bane over bygrensen i vest sammenlignet med 2010. Her er det sikkert vekst på de fleste linjer, men mye skyldes nok T-baneåpning til Bekkestua.
Tellingen ble foretatt 6.nov 2012 og viste samlet 14523 reisende med trikk og T-bane over bygrensen i vest. Det er en kraftig økning fra tilsvarende telling 2010 og er høyeste tall som er registrert for disse driftsarter ved dette grensesnittet i noen bygrensetelling siden starten i 1984. Nest høyeste tall er 10957 i 2002.
Jeg bor slik til at jeg har utsikt til både Røabanen og Griniveien. Etter at Kolsåsbanen ble stengt ble forholdene i Griniveien ganske problematiske. På det verste var det kanskje seks timer daglig med stillestående kø i fra bygrensen til Røakrysset. De siste par årene har det meste av køen forsvunnet og nå er det kanskje kommet ned i en time om morgenen.
Og i motsatt retning om ettermiddagen står køen av og til helt ned til Smestadkrysset, selvopplevd.
I Sørkedalsveien mot Røa har det vært kø siden jeg var barn. Faren min kjørte alltid Arnebråtveien fra Makrellbekken for å unngå denne køen. Siden jeg fikk meg bil for 37 år siden har jeg alltid holdt meg unna Sørkedalsveien i ettermiddagsrushet. Min klassiske rute var Slemdalsveien-Holmenveien-Stasjonsveien-Arnebråtveien. Der har jeg kjørt siden gikk på gymnaset. Jeg tviler på at den har blitt så mye verre i Sørkedalsveien de siste tiårene. Nå kjører jeg nesten alltid Vækerøveien mot Røa. Det ser ut for meg at Bærumsveien mot Jar har mye mindre kø enn tidligere. Tidligere var det utenkelig å kjøre Bærumsveien til Rimi på Lysakerelven for å handle, men det går greit nå bortsett akkurat rundt kl. 16.
En forskjell er at Arnebråtveien er stengt ved Makrellbekken samt stengt for gjennomkjøring like nedenfor Stajonsveien. Mange svinger opp Holmenkollveien men der korker det seg ved Gressbanen (men nå blir vi vel i overkant lokale?)
Ettersom jeg nå ikke lenger reiser med banen i morgenrushet lurer jeg på om trafikken mot sentrum med Røabanene er stor nok for 2 6-vognstog i kvarteret. ren uvitenheet hos meg.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.