Visning av en deltråd på 17. nivå av toppinnlegget "Bygging av Lørenbanen i full gang ! Noen bilder." i Trikken
Hele tråden har 83 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
En trase om Majorstua blir knapt 1,5 km lengre enn langs dagens jerbane og maks 2 min ekstra. Men som jeg sa tidligere er det ikke snakk om å finne den korteste linje fra Fornebu til Oslo sentrum, men hvilken trasé som gir den raskeste forbindelse fra bosted for de ca 10-12000 i Oslo som arbeider på Fornebu og omegn.
Det er det store antall arbeidsplasser på Fornebu som motiverer T-bane til Fornebu. Med det som basis er det ikke sikkert en T-baneløsning om Majorstua er så dumt.
Men det er ikke min prioriterte løsning. Det er en T-bane fra Fornebu over Lysaker - Bygdøy - Filipstad - Sentrum og fortsetter over Grünerløkka - Torshov/Sagene - Bjølsen - Nydalen. I et litt lengre perspektiv kan det bygges en grenlinje fra Bygdøy til Nesodden.
Det gir en god betjening av endel bydeler i indre by som har dårlig T-banedekning og som bosetter en meget stor andel unge sysselsatte hvorav mange arbeider på Fornebu. Men det vil være en vesentli dyrere løsning enn T-bane Fornebu - Majorstua.
Terje
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.