Visning av en deltråd på 8. nivå av toppinnlegget "Nye T-banevogner til Oslo" i Trikken

Hele tråden har 20 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

              10 % "straffetoll" på utenlandske anbud Erik W J 23. mai 2024 kl.1254 #395310 (#395302) Vist 843 ganger Lik innlegget
 

En straffetoll på 10 % betaler en ikke dyrt for i tider med noe arbeidsledighet - da er det faktisk svært lønnsomt for landets innbyggere.

Tidligere kalte en det ikke straffetoll, men i sammenligning med utenlandske leveranser trakk en fra det staten fikk av skatt på lønn fra dem som produserte varer innenlands.

                10 % "straffetoll" ble ikke betalt noe sted Kjetil Ryen 27. mai 2024 kl.1615 #395545 (#395310) Vist 705 ganger Lik innlegget
 

Systemet som var pålagt kraftbransjen av INdustridepartementet var at alle utenlandske tilbud skulle i vurdering mot tilbud fra "norske" firma tillegges 10 %.

Det var således ikke noe "straffetoll" som ble betalt inn noe sted og dermed kunne de "norsek" tilbyderne legge på prisene 8-9 % og allikevel vinne anbudet.

Jeg skriver bevisst "norske" tilbydere da Siemens Norge var eid av Siemens i Tyskland og National Industri var lenge eid av Westinghouse i USA og det samme gjledt flere "norske" firma. Jeg mener utenlandsandel måtte opplyses om i anbudet og det var kun denne delen som måtte økes med 10 % så firmaene hadde en viss "gummistrikk" her ved anbudsregningen.

Om systemet i praksis hjalp norsk industri har jeg ikke sette utredet.

                  10 % "straffetoll" ble ikke betalt noe sted Jan Arne Rødland 27. mai 2024 kl.1630 #395549 (#395545) Vist 700 ganger Lik innlegget
 

Og uansett blir det vi skattebetalere som til slutt får regningen.

Staten = Fellesskapet = skattebetalerne. Å bruke Staten eller Felleskapet er å lure skattebetalerne.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.