Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Sporveiene skal slipe skinner i sommer" i Trikken

Hele tråden har 15 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Slipevogner Nils Carl Aspenberg 9. juni 2024 kl.1714 #396530 (#396426) Vist 973 ganger Lik innlegget
 

Prosjektet har kommet langt, men det er ikke blitt bestilt. Man vurderte samme type for begges systemer, men det viste seg lite hensiktsmessig og ble forlatt.

      Slipevogner Erik W J 9. juni 2024 kl.1849 #396534 (#396530) Vist 970 ganger Lik innlegget
 

Det en kaller skinnesliping er den reprofilering en gjør en gang i året eller sjeldnere. Det bør en ikke gjøre for ofte, for den sliper bort den harde delen som dannes i overflaten på skinnene. Slik skinnesliping gjøres både på jernbane- og sporveisskinner.

Den tilnærmet daglige behandlingen en f.eks. gjør i Bergen og forhåpentligvis snart i Oslo, kaller en ofte for skinnepussing. På jernbanespor inkludert T-banen er det vanlig at en lar hjulene være koniske, slik at en på den måten varierer hjuldiametere mellom hjul mot ytter- og innstreng og kompenserer for at det ene hjulet må gå lengre enn det andre. På sporveisspor er kurvene ofte mye krappere og der blir det uansett rifledannelser fordi hjulene på hver side går ulik lengde. Det motvirker en med daglig skinnepussing - pusser bort riflene før de utvikler seg. Slik pussing har antakeligvis ikke noe for seg på f.eks. T-banen eller det nasjonale jernbanenettet.

        Slipevogner Knut Time 9. juni 2024 kl.1924* #396535 (#396534) Vist 1023 ganger Lik innlegget
 

Jeg må protestere på begrepet skinnepussing! I Bergen utføres som i de aller fleste tyske sporveisbyer relativt hyppig skinnesliping. I Oslo utføres sliping i form av reprofiliering. Reprofilering er på 14 år utført én gang i Bergen. Og de som har reist med Bybanen vet at det ikke finnes mye riffeldannelse her i byen. Se link for sporvedlikehold i Hannover. Der finner en også et bilde av 901 Sliping Beautys søster.

Lenke: Slik vedlikeholdes sporveisspor

          Slipevogner Erik W J 9. juni 2024 kl.2036 #396537 (#396535) Vist 1066 ganger Lik innlegget
 

Joda, jeg er godt kjent med at en bruker ordet skinnesliping om begge deler. Ordet skinnepussing ble nok innført for å skille den daglige vedlikeholdsslipingen fra reprofileringen.

            Skinnepussing er et dårlig ord Kjetil Ryen 10. juni 2024 kl.1235 #396577 (#396537) Vist 1086 ganger Lik innlegget
 

Skinnepussing er et dårlig ord. Sporveien bruker ordet skinnesliping. Reprofilering eller skinnehøvling kan være den "tyngre" varianten.

Jeg har begynt å se etter riffeldannelse på trikkeskinnene i Oslo og det er mye så en slipevogn eller to er etterlengtet.

              Skinnesliping Erik W J 10. juni 2024 kl.1244 #396580 (#396577) Vist 1097 ganger Lik innlegget
 

Kall det hva du vil, men hensikten med den daglige slipingen er å fjerne begynnende rifledannelse uten å bryte gjennom den harde overflaten.

Sannsyligvis vil en nok ikke trenge mer enn en vogn til dette når SL18 blir enerådende. På Sl18 er det ikke gjennomgående aksler som genererer mye av riflene - også på noenlunde rette strekninger.

              Skinnepussing er et dårlig ord Knut Time 10. juni 2024 kl.1608* #396590 (#396577) Vist 1074 ganger Lik innlegget
 

Det heter skinnesliping! Skinnepussing er slikt Max Mekker holdt på med :D Skinnesliping av et sporveisnett kan sammenlignes med våtsliping med smergel. Slipesteiner tilpasset stålkvaliteten i skinnene presses med stor kraft ned mot skinnehodet og kjøles med store mengder vann. 901 Sliping Beauty rommer 12000 liter vann. Innimellom på en sliperunde må en ut og banke løs smeltet stål som har stivnet rundt steinene. Det blir fort noen hundre gram. For å gjøre jobben enklere har 901 cruisekontroll på henholdsvis 15 og 30km/h. Og for å unngå at steinene hekter i sporveksler kan steinene løftes på den ene eller den andre siden. Jeg vil mene at det 14 år gamle sporet mellom Byparken og Nesttun holder en langt høyere standard enn en hvilken som helst delstrekning i Oslo-nettet.
901 har garantert betalt seg for mange år siden.

                Slipevogna i Bergen Roar 10. juni 2024 kl.1619 #396592 (#396590) Vist 1149 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Foto i 2012: Hans-Ole Sveia.
Fra NJKs database.

                  Slipevogna i Bergen Nils Carl Aspenberg 11. juni 2024 kl.2339 #396666 (#396592) Vist 1013 ganger Lik innlegget
 

Oslo hadde den "på hånden", men valgte å avstå fra tilbudet, og det gikk til Bergen. Det er ytterst sjelden at den type vogner selges, og det er trolig denne eneste som har vært til salgs i dette århundret. Etter Tysklands samling ville Leipzig tenke nytt og kjøpte denne som har nære slektninger i Vest-Tyskland. Men Leipzig kjøpte bare eneste konvensjonell leddvogn. Leipzig hadde hundrevis av Tatra-vogner og gikk deretter over på lavgulvvogner. Den ene leddvognen ble en særing, og man valgte å sette slipeutstyr på Tatravogner som man fortsatt har mange av. Dermed ble denne vognen lagt ut for salg.

                    Slipevogna i Bergen Knut Time 12. juni 2024 kl.1917 #396715 (#396666) Vist 951 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke helt presist NCA. Hovedproblemet med 5090 var at den var 10 cm for bred. Det gikk nok litt fort i svingene da de fikk fikk finansiert denne vogna etter die Wende. Bedre ble det ikke av at den fikk en prototype SIBAS traksjonsutrustning. En generasjon etter trondheimstrikkene. Bybanen AS skrotet Siemens-utsrustingen før leveransen og fikk installert tsjekkisk Cegelec-elektronikk. Glimrende utstyr! Omtrent det samme som en finner i en rekke Göteborgtrikker.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.