Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "Sporveiene skal slipe skinner i sommer" i Trikken

Hele tråden har 15 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                Slipevogna i Bergen Roar 10. juni 2024 kl.1619 #396592 (#396590) Vist 1154 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Foto i 2012: Hans-Ole Sveia.
Fra NJKs database.

                  Slipevogna i Bergen Nils Carl Aspenberg 11. juni 2024 kl.2339 #396666 (#396592) Vist 1018 ganger Lik innlegget
 

Oslo hadde den "på hånden", men valgte å avstå fra tilbudet, og det gikk til Bergen. Det er ytterst sjelden at den type vogner selges, og det er trolig denne eneste som har vært til salgs i dette århundret. Etter Tysklands samling ville Leipzig tenke nytt og kjøpte denne som har nære slektninger i Vest-Tyskland. Men Leipzig kjøpte bare eneste konvensjonell leddvogn. Leipzig hadde hundrevis av Tatra-vogner og gikk deretter over på lavgulvvogner. Den ene leddvognen ble en særing, og man valgte å sette slipeutstyr på Tatravogner som man fortsatt har mange av. Dermed ble denne vognen lagt ut for salg.

                    Slipevogna i Bergen Knut Time 12. juni 2024 kl.1917 #396715 (#396666) Vist 956 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke helt presist NCA. Hovedproblemet med 5090 var at den var 10 cm for bred. Det gikk nok litt fort i svingene da de fikk fikk finansiert denne vogna etter die Wende. Bedre ble det ikke av at den fikk en prototype SIBAS traksjonsutrustning. En generasjon etter trondheimstrikkene. Bybanen AS skrotet Siemens-utsrustingen før leveransen og fikk installert tsjekkisk Cegelec-elektronikk. Glimrende utstyr! Omtrent det samme som en finner i en rekke Göteborgtrikker.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.