Visning av en hel tråd i Trikken    

Heteproblematikk på SL18 ·2 Svein Tønnessen 13. juni 2024 kl.1144 #396757 Vist 414 ganger Lik innlegget
 

Ser i Avisa Oslo om mange klager på manglende luftkvalitet på de nye trikkene, spesielt i varmen.
Når jeg leser artikkelen blir jeg rett og slett sint. Hvordan er det mulig at man har tatt en beslutning om å tilpasse temperaturen inni trikken til utetemperaturen helt opp til over 30 grader
Et særdeles uklokt og lite gjennomtenkt tiltak. Her har man investert 4 milliarder i nye trikker som er utstyrt med mulighet til å ha behagelig temperatur både sommer og vinter, så skusler man det bort ved å la folk fryse om vinteren og få pusteproblem på varme sommerdager. Hvor er det blitt av helhetstenkningen her? Den har tilsynelatende vært godt til stede når det gjelder anskaffelsen med bred medvirkning fra både ansatte, ledelse og brukergrupper og så halter det på målstreken. Den type suboptimalisering - der ett hensyn er viktigere enn helheten - er ikke bra for trikken og kollektivtrafikken generelt. Jeg forventer at besluttende myndighet tar tak i dette før man ødelegger hele trikkesatsingen. Det holder ikke å motta designpriser og flotte ord om tilgjengelighet og kapasitet når passasjerene føler ubehag ved å reise med fulle varme vogner!

Minner meg om... Kjetil Ryen 13. juni 2024 kl.1324 #396761 (#396757) Vist 375 ganger Lik innlegget
 

..da Statnetts miljøfolk satte ned en gruppe som løp rundt på stasjonene for å redusere strømforbruket. Da så de at viftene på radiatorene på de store krafttransformatorene gikk rundt og ville straks øke temperaturen på transformatorens olje før viftene startet...liksom for å spare energi uten å vite en døyt om hva som foregår i transformatoren...

...og det var ikke så mange månedene etter at Statnett hadde hatt et prosjekt der starttemperaturen ble satt ned for å spare energi! Vi hadde regnet på tapsreduksjonen ved at kobberviklingene i transformatoren ble litt kaldere ved å starte viftene tidligere og det var betydelige energimengder. Så vi avviste "kjerringtøyset" og beholdt innstillingene på signaltermometrene som startet viftene på 35 grader Celsius oljetemperatur.

Det skulle ikke forundre meg om ikke det samme foregår i sporveiene, noen har funnet ut at det skal spares energi, så får de reisende bare synes hva de vil om det. Kommer det fra Ruter mon tro?

Skal ikke de nye T-banesettene til Fornebubanen få "CO2-styrt ventilasjon", selvfølgelig også for å "spare energi". Jeg reiser lite med T-banen så jeg får grue meg på andre vegne...

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.