Visning av en deltråd på 14. nivå av toppinnlegget "SL18 rumler bortover Grefsenplatået" i Trikken

Hele tråden har 34 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                          Gummiavfjærede hjul på E-vogn Odd Fjeldstad 13. juni 2024 kl.1642 #396781 (#396778) Vist 1911 ganger Lik innlegget
 

LTFs Temahefte fra 1990, "Gullfiskene, Oslos strømlinjeformede aluminiumsvogner", skriver om dette. Jeg tillater meg å sitere:
Det ble (...) prøvd med gummiavfjærede hjul på 160-163, men disse var i første omgang ikke bra nok. På 163 ble de imdlertid beholdt av hensyn til fjæringen. Først etter krigen fikk man igjen skikkelige gummiinnlegg, og 164-183 ble deretter utstyrt med svenske SAB-hjul. Dette viste seg svært vellykket. Slike hjul ble også prøvd på 193, men her fikk man problemer med løse hjulringer på grunn av klossebremsene.

                            Gummiavfjærede hjul på E-vogn Erik W J 13. juni 2024 kl.1657 #396782 (#396781) Vist 1990 ganger Lik innlegget
 

Takk Odd! Slik er det å ha orden i biblioteket. Ellers stiller jeg meg litt skeptisk tid dette med at klossbremsene skulle gi løse hjulringer på B-vognene - her får vi undersøke kildene.

                              Gummiavfjærede hjul på E-vogn Erik W J 13. juni 2024 kl.2245 #396798 (#396782) Vist 2012 ganger Lik innlegget
 

Da har jeg fått kartlagt at kilden for det som står om SAB-hjul og "gullfisk" i LTFs temahefte var en vognfører som ikke er blant oss mer. Han vil jeg regne som etterrettelig, men vil fortsatt være i tvil om årsaken til at B-vognene ikke fikk SAB-hjul.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.