Visning av en deltråd på 14. nivå av toppinnlegget "SL18 rumler bortover Grefsenplatået" i Trikken
Hele tråden har 34 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
LTFs Temahefte fra 1990, "Gullfiskene, Oslos strømlinjeformede aluminiumsvogner", skriver om dette. Jeg tillater meg å sitere: Det ble (...) prøvd med gummiavfjærede hjul på 160-163, men disse var i første omgang ikke bra nok. På 163 ble de imdlertid beholdt av hensyn til fjæringen. Først etter krigen fikk man igjen skikkelige gummiinnlegg, og 164-183 ble deretter utstyrt med svenske SAB-hjul. Dette viste seg svært vellykket. Slike hjul ble også prøvd på 193, men her fikk man problemer med løse hjulringer på grunn av klossebremsene.
Takk Odd! Slik er det å ha orden i biblioteket. Ellers stiller jeg meg litt skeptisk tid dette med at klossbremsene skulle gi løse hjulringer på B-vognene - her får vi undersøke kildene.
Da har jeg fått kartlagt at kilden for det som står om SAB-hjul og "gullfisk" i LTFs temahefte var en vognfører som ikke er blant oss mer. Han vil jeg regne som etterrettelig, men vil fortsatt være i tvil om årsaken til at B-vognene ikke fikk SAB-hjul.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.