Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Tysk "kardemommeby"-sporvei i ordinær drift" i Trikken
Hele tråden har 15 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Interessant historie. Siden nabobyen Halle også er nevnt i EWJs innlegg, legger jeg ved et par bilder fra denne byen. Har vært vist tidligere.
Halle - meterspor?
Ja.
Det er et 70-talls byer i verden som har meterspor, så det er flere enn Trondheim. Det hender også at nye sporveier velger meterspor eller 950 mm.
"Det hender også at nye sporveier velger meterspor eller 950 mm."Jeg synes det høres underlig ut. Kan du gi noen eksempler?
Bilbao og Valencia i Spania og Eskiehir i Tyrkia er eksempler på nyere metersporede systemer.
Forholdene i Tyrkia kjenner jeg ikke, men jeg kan innbille meg at de to spanske sporveienes valg av sporvidde kan henge sammen med et mulig ønske om samtrafikk med omliggende metersporige lokalbaner.
Og de fikk inkludert Pöstlingbergbahn i trikkenettet sitt i 2009. Se link om hele nettet.
Lenke: Strassenbahn Linz
Mens noen bygger nytt med meterspor går utviklingen motsatt vei andre steder. Nylig er den siste ordinære metersporede sporveien i Tsjekkia lagt om til normalspor. Det er banen mellom Liberec og Jablonec, som vi besøkte på Nyborg-tour i 2016. I Liberec har de imidlertid beholdt 3-skinnespor for å kjøre metersporede museumsvogner på en linje.
Alicante er et eksempel på nybygd sporvei tilpasset eksisterende metersporede jernbaner.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.