Visning av en hel tråd i Trikken
Denne luktet nytt inni. Er det en av de siste som er levert? 461. Vil det si at 61 vogner er levert?
Vognene blir ikke levert i nummerrekkefølge. I en periode ble det produsert vogner som ble stående på lager i Spania pga. begrenset kapasitet på mottak i Oslo. Da klargjør en for levering de vognene som står ytterst...
461 er ganske ny i drift ja. 435 er foreløpig nyeste i drift, 464 er ikke langt unna.
Her finner du den mest oppdaterte oversikten jeg kjenner til. ☺
Lenke: Balise (trikk)
Jeg tok en kort trikketur i dag med en CAF, fra Nationalteateret til Skillebekk. Det var mye hjulstøy inne i vognen og hver skjøt slo hardt i vognen slik jeg følte det. Jeg synes ikke dette var særlig behagelig.
Samme erfaring på min tur fra Ljabru til Jernbanetorget forleden.SJ
Forutsetningen for vogner av denne konstruksjonen er at en har et spor er uten rifledannelser. I sommer skal store deler av nettet slipes, og det skal også anskaffes en egen enhet for å vedlikeholde dette.
lavt gulv=dårlig komfort. Ta en tur med LTFs Büssing fra 1960-tallet, eller en Arna-Volvo og merk forskjellen.
Jeg vil heller si: Luftfjæring = bra komfort, stålfjærer = ikke fullt så bra komfort. Hovedproblemet i Oslo er at sporet ikke blir vedlikeholdt på skikkelig vis. Nesten alle moderne sporvogner er lavgulvsvogner. Til og med Citadis med en stålfjær i hvert hjørne av boggien løper rimelig bra. CAF i Edinburgh løper også temmelig bra. Variobahn Bergen løper veldig bra.
Hovedproblemet i Oslo er at sporet ikke blir vedlikeholdt på skikkelig vis.
De siste år er jo sporet gjennomgående fornyet over omtrent hele nettet. Det gir et godt utgangspunkt for videre vedlikehold, så her bør man ikke skusle bort den fordelen.
Vi får håpe at Sporveien nå omsider gjør som de fleste sporveier og sliper jevnlig. Det må jo være et tankekors at det 14 år gamle sporet i Bergen mellom sentrum og Nesttun holder en langt høyere standard enn langt nyere spor i Oslo.
Det er stor forskjell avhengig av hvor i vognen du sitter. Det midterste leddet er ille.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.