Visning av en hel tråd i Trikken    

CAF ·12 Olaf Bjerknes 23. juni 2024 kl.1420* #397336 Vist 708 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Denne luktet nytt inni. Er det en av de siste som er levert? 461. Vil det si at 61 vogner er levert?

forstørrt253426-20240623_141323.jpg

Ljabru
23. juni 2024
foto: Olaf Bjerknes
CAF Erik W J 23. juni 2024 kl.1429 #397337 (#397336) Vist 710 ganger Lik innlegget
 

Vognene blir ikke levert i nummerrekkefølge. I en periode ble det produsert vogner som ble stående på lager i Spania pga. begrenset kapasitet på mottak i Oslo. Da klargjør en for levering de vognene som står ytterst...

461 Casper Hagen Schneider 23. juni 2024 kl.1825* #397354 (#397336) Vist 681 ganger Lik innlegget
 

461 er ganske ny i drift ja. 435 er foreløpig nyeste i drift, 464 er ikke langt unna.

Antall vogner levert Paul F.E. Reale 24. juni 2024 kl.1713 #397431 (#397336) Vist 574 ganger Lik innlegget
 

Her finner du den mest oppdaterte oversikten jeg kjenner til. ☺

Lenke: Balise (trikk)

CAF Haakon Espe 26. juni 2024 kl.1849 #397524 (#397336) Vist 446 ganger Lik innlegget
 

Jeg tok en kort trikketur i dag med en CAF, fra Nationalteateret til Skillebekk. Det var mye hjulstøy inne i vognen og hver skjøt slo hardt i vognen slik jeg følte det. Jeg synes ikke dette var særlig behagelig.

  CAF Stein Jaksjø 26. juni 2024 kl.1905 #397526 (#397524) Vist 449 ganger Lik innlegget
 

Samme erfaring på min tur fra Ljabru til Jernbanetorget forleden.
SJ

    CAF Erik W J 26. juni 2024 kl.1945 #397528 (#397526) Vist 485 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Forutsetningen for vogner av denne konstruksjonen er at en har et spor er uten rifledannelser. I sommer skal store deler av nettet slipes, og det skal også anskaffes en egen enhet for å vedlikeholde dette.

      Dårlig komfort Nils Carl Aspenberg 27. juni 2024 kl.0044 #397541 (#397528) Vist 491 ganger Lik innlegget
 

lavt gulv=dårlig komfort. Ta en tur med LTFs Büssing fra 1960-tallet, eller en Arna-Volvo og merk forskjellen.

        Dårlig komfort Knut Time 27. juni 2024 kl.1957 #397574 (#397541) Vist 388 ganger Lik innlegget
 

Jeg vil heller si: Luftfjæring = bra komfort, stålfjærer = ikke fullt så bra komfort. Hovedproblemet i Oslo er at sporet ikke blir vedlikeholdt på skikkelig vis. Nesten alle moderne sporvogner er lavgulvsvogner. Til og med Citadis med en stålfjær i hvert hjørne av boggien løper rimelig bra. CAF i Edinburgh løper også temmelig bra. Variobahn Bergen løper veldig bra.

          Dårlig komfort Odd Fjeldstad 27. juni 2024 kl.2012 #397576 (#397574) Vist 377 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Hovedproblemet i Oslo er at sporet ikke blir vedlikeholdt på skikkelig vis.

De siste år er jo sporet gjennomgående fornyet over omtrent hele nettet. Det gir et godt utgangspunkt for videre vedlikehold, så her bør man ikke skusle bort den fordelen.

            Dårlig komfort Knut Time 27. juni 2024 kl.2021 #397578 (#397576) Vist 391 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Vi får håpe at Sporveien nå omsider gjør som de fleste sporveier og sliper jevnlig. Det må jo være et tankekors at det 14 år gamle sporet i Bergen mellom sentrum og Nesttun holder en langt høyere standard enn langt nyere spor i Oslo.

  CAF Herman 27. juni 2024 kl.1447* #397562 (#397524) Vist 370 ganger Lik innlegget
 

Det er stor forskjell avhengig av hvor i vognen du sitter. Det midterste leddet er ille.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.