Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "CAF" i Trikken

Hele tråden har 12 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    CAF Erik W J 26. juni 2024 kl.1945 #397528 (#397526) Vist 466 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Forutsetningen for vogner av denne konstruksjonen er at en har et spor er uten rifledannelser. I sommer skal store deler av nettet slipes, og det skal også anskaffes en egen enhet for å vedlikeholde dette.

      Dårlig komfort Nils Carl Aspenberg 27. juni 2024 kl.0044 #397541 (#397528) Vist 468 ganger Lik innlegget
 

lavt gulv=dårlig komfort. Ta en tur med LTFs Büssing fra 1960-tallet, eller en Arna-Volvo og merk forskjellen.

        Dårlig komfort Knut Time 27. juni 2024 kl.1957 #397574 (#397541) Vist 364 ganger Lik innlegget
 

Jeg vil heller si: Luftfjæring = bra komfort, stålfjærer = ikke fullt så bra komfort. Hovedproblemet i Oslo er at sporet ikke blir vedlikeholdt på skikkelig vis. Nesten alle moderne sporvogner er lavgulvsvogner. Til og med Citadis med en stålfjær i hvert hjørne av boggien løper rimelig bra. CAF i Edinburgh løper også temmelig bra. Variobahn Bergen løper veldig bra.

          Dårlig komfort Odd Fjeldstad 27. juni 2024 kl.2012 #397576 (#397574) Vist 354 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Hovedproblemet i Oslo er at sporet ikke blir vedlikeholdt på skikkelig vis.

De siste år er jo sporet gjennomgående fornyet over omtrent hele nettet. Det gir et godt utgangspunkt for videre vedlikehold, så her bør man ikke skusle bort den fordelen.

            Dårlig komfort Knut Time 27. juni 2024 kl.2021 #397578 (#397576) Vist 364 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Vi får håpe at Sporveien nå omsider gjør som de fleste sporveier og sliper jevnlig. Det må jo være et tankekors at det 14 år gamle sporet i Bergen mellom sentrum og Nesttun holder en langt høyere standard enn langt nyere spor i Oslo.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.