Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Flere SL95 ut av trafikk" i Trikken

Hele tråden har 27 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      171 og 172 Roar 30. juni 2024 kl.1002* #397731 (#397730) Vist 589 ganger Lik innlegget
 

Historien bak 171 og 172 er likevel litt spesiell. På grunn av alle forsinkelsene og problemene ved leveransen ble det forhandlet fram en avtale der Oslo skulle få en erstatning. Smarte forhandlere i Sporveien fikk da ordnet det sånn at erstatningen skulle bestå av to vogner mer enn opprinnelig bestemt og ikke bare en pengesum rett tilbake i bykassa.
Dermed så 171 og 172 dagens lys. 172 riktig nok levert hele sju år etter at de første kom til Oslo i 1999.

Altså to atpåklatter.


171 på Ringstabekk i 2007.

        Da ble vel 171 og 172 gratis levert da kanskje? Kjetil Ryen 30. juni 2024 kl.1045 #397737 (#397731) Vist 572 ganger Lik innlegget
 

Hvis 171 og 172 ble levert gratis til sporveiene har de heller ikke hatt avskrivninger og det er nok sporveiene glade for!

Med så store problemer SL79 fikk har vel disse to "gratistrikkene" vært gode å ha for å stille, om ikke nok, så i hvert fall flere vogner til drifta hver dag.

          Da ble vel 171 og 172 gratis levert da kanskje? Roar 30. juni 2024 kl.1059* #397738 (#397737) Vist 587 ganger Lik innlegget
 

De var jo ikke gratis all den tid de ble betalt med det som ellers ville vært erstatningssummen.

            Da ble vel 171 og 172 gratis levert da kanskje? Kjetil Ryen 30. juni 2024 kl.1109 #397741 (#397738) Vist 582 ganger Lik innlegget
 

Sant nok, så det jeg lurer på er om de to vognene 171 og 172 fikk en verdi i avakrivningsregnskapet. Siden også disse to vognene skulle erstattes en gang en gang i framtida, er det ikke urimelig at sporveiene satte en verdi ved leveransen som er avskrevet fram til i dag med 18/30 det vil si 60 %.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.