Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Status fra Kolsåsbaneprosjektet" i Trikken
Hele tråden har 11 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Kolsåsbanen åpner visst til Bjørnsletta nå i august og til Jar i desember. Neste åpning blir så Bekkestua neste år. Såvidt jeg vet slipper ikke trikken til før den kan kjøre helt til Bekkestua, den får ingen regulær vendemulighet førBekkestua. På Jar blir trikkeholdeplassen i vestre ende av stasjonen. Disse sporene blir lagt utenfor de gjennom-gående T-banesporene. På Bekkestua blir et buttspor med T-banen til Kolsås til høyre for buttsporet.Trikken får ikke stopp på Ringstabekk. Se ellers videoanimasjonen - Bjørnsletta-Bekkestua - klikk på linken
Ellers er det godt å se utviklingen foreviget, disse bilder blir historiske.
Lenke: Kolsåsbanen
Trikken vil kjøre til Jar og snu der.
SH
Det var da enda godt! Det er jo bare en sporsløyfe som trenges, og den trenges vel uansett. Verden vil med andre ord bli bedre alt i desember ;-)
Rettelse, jeg skrev sporsløyfe men jeg mente overkjøringsspor. Det blir ikke vendemulighet for SL79.
Et lite sidesprang: aksjonsgruppen (eller hva de nå er) for Bogstadveien erlivredde for at oppgradering av trikketraséen i Bogstadveien skal medføre at de får SL95 som rutevogn der. Med Rikshospitalet og Jar/Bekkestua som endestasjoner for toretningsvogner blir nok Bogstadveien i det alt vesentligeSL79-s doméne i overskuelig fremtid vil jeg tro selvom SL95 kan slenge innom fra tid til annen.
Hva er nå dette for en surregjeng? De vil vel helst ikke ha trikk i det hele tatt? Og du har rett mht. sl95: De kommer til å gå fast på 13 til Jar/Bekkestua og 17/18 til Riksen. De har vært over Majorstua, men det er ikke noen vits i å kjøre dem der så ofte, de kan jo bare gå 11/12 og omvendt, Briskeby er jo off limits pga den der 17-meteren. Først når Skovveien blir realisert, så kanskje. Men så må vi ha nye vogner. Kankskje i 2020, etter at Kalmyr har fått seg ny jobb på Bjørmøya?
Det er noe i regnestykket jeg ikke får helt til å gå opp. Før Kolsåsbanen stengte (strk. Jar - Bekkestua) hadde man nok SL95 til å dekke alle avganger i linje 17/18 og ca 45% av avgangene i linje 13 (dvs flesteparten av de til Bekkestua, men ikke de til Jar).
Hvis man ikke kan snu SL79 på Bekkestua eller Jar krever rute 13 en annen og større tilgjengelighet på SL95 enn man har hatt før, såfremt man ikke beholder Avløsmuligheten. Eller gjør man noen andre justeringer?
Man fantaserer om ti minutters rute på linje 13, men hvor annenhver avgang skjer med SL95, og følgelig 20 minuttersrute til Bekkestua (med italienere).
Jar får ikke sporsløyfe. De beholder den eksisterende på Lilleaker. Jar og Bekkestua får egne tilrettelagte trikkeholdeplasser.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.