Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Forskjellen på B7-1 og B7-2" i Plattformen

Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          B7-4 og B7-6 Erland Rasten 3. okt. 2012 kl.2223 #137719 (#137694) Vist 788 ganger Lik innlegget
 

Ombyggingen du nevner her, er ombygging til UIC-overgang i ene enden. Dette ble gjort på alle FR7-3 (derfor ingen litra-endring på disse), og på noen B7-4. Siden endringen bare omfattet noen vogner og disse må kunne skilles fra øvrige B7-4 i drift, fikk de en egen litra, B7-6. Hensikten var å kunne bruke tp 7-vogner sammen med WLAB2 i nattog.

Litt historie for denne vogna:

Bygget som AB7 (senere AB7-1) 24703 i 1982.

Ved leveransen av en ny serie AB7 fra 1985, ble de første AB7-vognene brukt som rene 2. kl vogner ved behov og deretter ombygget/omlitrert til B7. Vogn 24703 ble ombygget til B7-3 i mai -89.

I april -97 ble vogna ombygget til B7-4 27049 ved NSB vst. Sundland.

I juni 2000 fikk vogna UIC-overgang i ene ende og ble omliterert til B7-6.

I mars/april 2009 ble vogna oppgradert/ombygget av Euromaint i Malmö, ingen ny litra.

Fremdeles like forvirret?

Erland

            B7-4 og B7-6 og forvirring Bjørn Hall 3. okt. 2012 kl.2248 #137721 (#137719) Vist 786 ganger Lik innlegget
 

Mange takk Erland for dine ærlige og saklige forsøk på å oppdatere meg angående B7 vognenes ombygginger og betegnelser,
deriblant årsaken til at man satte UIC vulst i den ene enden på noen av B7 vognene (B7-6).
Du gjør det på en rett fram og grei måte. Fortsett med det.
mvh Bjørn

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.