Visning av en hel tråd i Årgangsbilder
Et dagligdags bilde fra fortiden:
Koselig foto fra dengang. Var ofte med "faderen" til Kongsberg, og der byttet man tog til Numedalen. Noen ganger Bm87 med "koffert", og noen ganger Bm86/91. Damplok var alltid i drift i gods og tømmer, og lokstallen i full drift. Damplok var et vanlig "skue", så man knaptnok gadd å løfte på øyelokkene når man så det. Røyk og damp, oljekanner og sotete mannskap i "Blådress", med tvistdotten hengende ut fra baklomma, og pipa i kjeften. Kongsberg stasjon var stor dengang, med mye folk i arbeide. Idag er det vel ikke noe særlig liv innenfor veggene. Jahn
Bra du nevner Numedalsbanen på banens fødselsdag
Flott bilde! Dessuten bra dokumentasjon på at lok El 11.2112 allerede da hadde fått malt vindusrammene etter at disse opprinnelig var forniklet. Som kjent var det El 11.2106 og El 11.2112 som gikk slik lenge før dette skjedde med de øvrige lok som hadde dette.
På noen MJ-modeller fra NMJ av El 11 er det imidlertid gjengitt forniklede frontvindusrammer feilaktig på flere av lokmodellene på lok som enten ikke hadde dette eller på tidspunkt da disse ikke hadde det. Jeg mener det er slik på en modell av El 11.2092 som ved bruk av et ombyggingssett kan ombygges til Flåmsbanelok. Kan noen her bekrefte at det finnes en modell av El 11.2092 med forniklede frontvindusrammer (noe lok El 11.2092 aldri fikk)? Jeg mener at NMJ også har en modell av El 11.2089 i mellomdesign med forniklede frontvindusrammer. For det første har dette loket aldri hatt forniklede frontvindusrammer og for det annet hadde ingen av El 11 i mellomdesign forniklede frontvindusrammer da de var i mellomdesign. Tydeligvis dårlig research fra NMJ sin side.
Det var lokene El 11.2093-11.2112 som opprinnelig var levert med forniklede frontvindusrammer.
Etter hva hørt på ryktebørsen så skal NMJ ha sagt at modellene så mye bedre ut med forniklede vindusrammer, derfor er alle modellene slike. Om det er sant er usagt, men stemmer det er det jo litt useriøst.
Flott bilde fra en tid vi gjerne skulle hatt litt lengre :-) Med fare for å bli litt for pirkete...El 11 har nok ikke hatt forniklede vindusrammer i fronten. Hele serien med El 11 ble levert med vindusrammer i rustfritt stål. Den første serien ble malt. Fra og med serie 2 ble det bestemt at disse skulle forbli ubehandletde. I det samme momanget ble også lokene etterhvert forsynt med emblem i fronten. El 11.2100 var første ellok med emblem i front.
Minnerikt bilde. Det var den gang det var en viss valfart til Kongsberg for å oppleve de siste rester av NSB-damp. Stm Kongsberg husker jeg som velvillig overfor entusiastene i så måte.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.