Visning av en hel tråd i Galleriet
7. til 9. juni reiste NJK på jubileumstur med NMTs tog fra Oslo til Bergen. Det ble en riktig minneverdig tur på det som antagelig er min favoritt-strekning i Norge. Det ble dermed mange bilder, og her er det et forsøk på å formidle en bredde av turen.
Vognene var (i rekkefølge nærmest Oslo) AEo 561, Ao 990, Ao 950, Eo 119, BEo 18143 og F 1025. Toget ble trukket av El13.2142 og type 30 nr. 271 (Hønefoss-Ål-Hønefoss).
Hjemreisen kommer...
Nydelig som vanlig!
Fantastiske bilder. De holder en helt eksepsjonell standard. Og de viser hva vi i Norsk Jernbaneklubb kan få til når vi setter oss mål og jobber sammen.
Kjempegøy å se et utvalg av dine bilder fra denne flotte turen! Bildet av 271 fra siden er kjempeflott. Og serien avsluttes med det skinnende togloket under solnedgangsopplyst BT-reklame i stasjonshallen - får nesten følelsen av å se et glassmaleri i en katedral!
Takk for flott serie. Her er trådstarter observert med kamera i nærheten av Torpo. Bilde tatt med mobilkamera.
Nydelige bilder, som vi har blitt bortskjemt med fra din kant. Særlig er damplok i fart med hilsende fører et stemningsfullt og velkomponert fotografi.Jeg setter også stor pris på at du har fått med bilder av tjenestegjørende personale, uten dem blir det lite museumstogkjøring!
Personene i disse bildene er det fotografen virkelig har fått til, synes jeg. Det er glade passasjerer, personale, fotografer og tilskuere, sammen med tog og landskap. Det er mye som skjer i disse bildene.
Da var det klart for hjemturen! Da vi var fremme på fredag kveld etter en tolv timers reise, sa jeg til Halvard at det beste var at søndag skulle vi gjøre det hele omigjen!
Fra Hønefoss gikk det radig over Roa til Grorud, og med plass på middagens andre bordsetting trakk vi inn i spisevognen. Med regn utenfor og god mat og lune samtaler inne, ble det ikke mange bilder før vi var fremme på Grorud. Da er det bare å si takk for turen!
Flott billedreportasje!
Flotte bilder, både her og i andre tråder om denne Bergensbaneturen. Bare litt pirk om bilde 3 ovenfra, der det heter "Sverreskaret - porten til Raundalen". Navnet "Sverreskaret" har jeg ikke hørt før, derimot Sverrestigen, som er en bratt sti høyere opp, og som i gammel tid skal ha vært eneste vei forbi dette dype gjelet i Raundalselva. Kong Sverre og birkebeinerne skal ha gåt her på 1100-tallet for å slippe unna sinte vossinger. Et riktigere navn er Rastalia, som er det navnet som er i vanlig bruk i både vei- og banesammenheng.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.