Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Hvordan er tilstanden på 2078 og 411?" i Museum
Hele tråden har 11 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Takk for oppdatering! Loket blir virkelig et smykke! Gleder meg til å en gang de det med egne øyne!
På 411 er alle de store jobbene unnagjort. Og med det mener jeg STORE. Det meste har vært fra hverandre.
Kjelen har gjennomgått HR, indre fyrkasse har vært ute, nye kjelrør er satt inn, kjelen er prøvetrykket og godkjent av DNV.
Loket har vært løftet av hjulene, som er kontrollert og lagrene revidert. Samtidig ble lokrammen rengjort og malt.
Rammen på tenderen er delvis fornyet, og selve tenderen er sandblåst, reparert, grunnet og lakkert.
Smøresystemet er bygget opp fra grunnen av.
Status nå er at det står igjen en hel del mindre arbeider. Målet er å få loket driftsklart i 2021, spesielt med tanke på et større arrangement i september.
Blir virkelig flott! Flott at eit lok blir heilgrønt og originalt og, aller finast i den utførelsen synes eg! Burde jo absolutt vore passande til å trekka åpningstoget gjennom nye Ulriken om eit par år og, sjølv om det ikkje er heilt samme loket ;)
Hvilken anvendelse 2078 får i fremtiden, om det blir et statisk utstillingsobjekt, eller et driftslok, eller en kombinasjon av de to, er ikke avklart med eieren, Jernbanemuseet. Det går for eksempel an å tenke seg at når loket blir satt i såpass fin stand, burde det bli et av de første museumslokene som får ETCS. Samtidig som det også går an å tenke seg at siden loket har gjennomgått en såpass omfattende restaurering, så burde vi ikke forstyrre dette ved å installere en masse moderne utstyr i loket. Men dette må eier ta stilling til.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.