Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "Februarbilder fra 4. distrikt" i Galleriet
Hele tråden har 31 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Skiftetraktoren på Skogn er fortsatt brukbar, her er et bilde fra den overnevnte befaringen. Det hadde vært hyggelig om noen kan ha bruk for den, men etter hva jeg forstår har henvendelsene til de ulike museumsbanemiljøene i Norge ikke ført til noe så langt.
NMT har 3 stk. 220c, med planer om i hvert fall å sette i stand to. Dette dekker vårt behov. Vi har altså det vi har praktisk behov for, i tillegg til at vi har mangel på sporplass, vi må heller kvitte oss med materiell, enn å anskaffe mer. Krøderbanen og GVB har et rikt utvalg av traktorer. Setesdalsbanen har også nok av dieseldreven trekkraft, både på normalt og smalt spor.
Jeg har på signal fra lokalavdelingen der oppe sendt en henvendelse til en mulig interessent, så hold hestene :)
Jeg er en av de få som faktisk har typekurs på Skd 214S.86 (S for Super). Kurs på 214-traktor sto ikke spesielt høyt i kurs hos lok personalet, og når prosjektet med å anskaffe nye skifteaggregater til NSB forsøkte med ombygging, dvs hel stripping, av en gammel 214-traktor ble vi noen svært få lokfører-assistenter som ble satt opp på typekurs i Lodalen. Noe trykt litteratur fantes ikke, notater måtte vi gjøre selv. Jeg har de fortsatt, og leser følgende bl.a.: -Lik 220c, med Twin-disc og motorstørrelse 235 Hk, men med Cummins dieselmotor. Aksel drifter. " Traktoren var også utstyrt med fjærkraftbrems som parkeringsbrems, slett ikke verst på et slikt prosjekt. Traktoren ble brukt I forskjellige jobber I Oslo - området, men om tanken var at den skulle erstatte litt tyngre skifting ble det helt feil. Traktoren var fortsatt to-akslet, lett, og svært lett å "sette" hjul. Ganske raskt ble traktoren kjørt til Askim som hadde skifting som passet for traktoren. Det ble endel passreiser ut dit for å skifte, samt turer mellom Askim og Lodalen for vedlikehold. Senere gikk den en tid på Røros før den havnet på Fiborgtangen.
Traktoren har også vært på Verdal stasjon på slutten av 90-tallet. Her et bilde fra Trondheim.
Her er et bilde fra Lodalen ved Toghallen våren 1982 hvor det ble kurset lokpersonale på 214S.86. Jeg kan skimte en Sarpsborg-kollega i traktoren, så det var nok for å driftsette den i Askim med skifting der.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.