Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen

Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Brann i sikringsanlegg - lynnedslag og 16 kV på avveie Morten Tranøy 28. juli 2021 kl.1624 #337997 (#337975) Vist 940 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

2 ganger tidligere har jeg sett slike utbrente sikringsanlegg. Under gymnastiden, på tidlig 1970 - tall falt en ledning med 16 000 volt ned ved innkjør A (fra Kjelsås) ned på Grefsen stasjon og det gjorde vei i vellinga. Jeg fikk være med inn i relerommet og kunne med egne øyne se skadene og de var ikke små. Til og med betongvegger hadde blitt ødelagt. Hvor lang tid det tok for å fikse skadene vet jeg ikke, men da sikringsanlegget ble bygget opp igjen var det ifb forberedelser for fjernstyring på Gjøvikbanen.

2.gang var på Hauerseter hvor vi sto med både el 1 og el 5 og et (for oss) kjempetog lastet med vereranbiler. Dette var i juni 1994 og vi var på vei til Otta. Vi ble stående på Hauerseter og det var et forrykende uvær med lyn og torden. Plutselig slo lynet ned på stasjonen, alt av lyspærer gikk som blitz på lokene og det veltet ut hvit røyk av l8kene, men også nærliggende gatelys nærmest eksploderte. Så så vi det kom masse røyk ut av relehuset på Hauerseter og signalanlegget ble helt dødt. Ganske snart kom også brannvesen og de ordnet opp i relehuset og det så ikke bra ut. Kjøreledningsanlegget var også dødt - og vi var svært spent på om lokene virket etter gigasmellet. Men da strømmen kom tilbake og vi hadde skiftet en stor mengde lyspærer, ja så virket alt - utrolig nok.

Etter en stund kunne vi kjøre videre på telefonisk ordre. Sikringsanlegget på Hauerseter var lenge ute av drift, men hvor lenge vet jeg ikke.

      "Hauerseter hvor vi sto med både el 1 og el 5" Tore Halland 28. juli 2021 kl.1759 #338006 (#337997) Vist 902 ganger Lik innlegget
 

Fins det noe bildet av toget med veterankjøretøy? Hørtes spennende ut (ordspill ikke tilsiktet)

        "Hauerseter hvor vi sto med både el 1 og el 5" Morten Tranøy 28. juli 2021 kl.1815 #338009 (#338006) Vist 890 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Ja, det finnes bilder og jeg tror den som har flest bilder er Bjørn Gunnar Kværne. Vi kjørte ekstratog for Norsk Veteranvognklubb, som arrangerte et internasjonalt veteranbilløp fra Otta og til Voss. Jeg har dessverre ingen bilder her jeg er nå.

Vi kjørte ekstratog fra Kjelsås/Norsk Teknisk Museum og til Otta. Det var med omlag 85 veteranbiler - alle eldre enn 1925, lastet opp på Rps - vogner og så var det med 5 sittevogner for bilførere og passasjerer. En uke senere kjørte vi med samme tog til Voss tomt, hvor alle bilene ble lastet opp igjen og så var det tilbake til Kjelsås. Her gikk passasjerer av før vi kjørte ned igjen til Grefsen hvor både opp - og avlasting skjedde.

Et par år tidligere hadde vi kjørt et tilsvarende tog Oslo - Kristiansand og retur, men i mye mindre omfang.

Et utrolig morsomt og interessant opplegg hvor mange internasjonale kontakter ble knyttet. Senere har det dessverre vært umulig å gjennomføre noe lignende av forskjellige årsaker - ikke minst at infrastruktur er endret og lasteramper fjernet og det har også blitt umulig å få låne/leie flatvogner til akseptable priser. Kanskje vel så viktig - godsselskapene har ikke "flatvogner" lenger.

        "Hauerseter hvor vi sto med både el 1 og el 5" Halvard Hovtun 28. juli 2021 kl.1819 #338010 (#338006) Vist 898 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Kanskje samme anledning?
Bjørn G. Kværne: El.1 og 5 dro et "biltog" til Otta i 94!

forstørrt129633-5-05061994.jpg

.. og hva vi dro med oss? Jo fem boggiv. + en haug vogner med veteranbiler!
Gudbrandsdalen
5. juni 1994
foto: Bjørn G. Kværne

          "Hauerseter hvor vi sto med både el 1 og el 5" Morten Tranøy 28. juli 2021 kl.2142 #338032 (#338010) Vist 862 ganger Lik innlegget
 

Takk Halvard Disse bildene er fra turen til Otta.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.