Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen
Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Dersom kråka skal begraves, haster det. Slektninger er allerede igang med å fortære grillmåltidet ...
Men: Spørsmålet er hvordan man kan fastholde påstanden om tordenvær og lynnedslag. Det var ikke noe slikt da det smalt! Dette baserer jeg på såvel egne observasjoner der og da, og flere kommentarer, uavhengig av hverandre, om at lyn.met.no ikke viste noen lyn- og tordenaktivitet.
Dersom lyn er en del av forklaringen, må det i tilfelle skyldes etterdønninger av lynnedslaget i kontaktledningsmast ved km 145 mandag kveld.
Ifølge en avisartikkel i dagens Tønsberg Blad hvor en fra BaneNOR uttaler seg om årsaken sies det: "Vi er rett og slett usikre på hva som startet brannen, sier hun (Inger-Johanne Wang). Det er vanskelig å peke på én årsak. Vi har ingen mistanke om at den er påsatt. Det vi vet er at den startet mange meter oppe i lufta."
Den største usikkerheten er nok hvorfor en relativt liten initialhendelse får så store konsekvenser, men at kråka er starten burde være mindre usikkert.
SHT har under etterforskning en hendelse på Rosenholm hvor det ble en del skade etter en kl-nedrivning. Det var et tog som reiv med kl.
Her var det vel ingen tog tilstede, heldigvis.
Terje
SJ Nord hadde som kjent en nesten identisk hendelse på Dovre noen uker etterpå. Nedtevet kjøreledning knuste vinduer i en vogn. Glass-sprut helt inn på setene.
Til det siste: Nei, det var ingen tog der da det smalt. De var opptatt med kryssing i Larvik.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.