Visning av en deltråd på 10. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen
Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Det er vel ikke sikkert det er noen feil på kl-anlegget på Sandefjord stasjon. Kl-anlegget er designet og konstruert for å håndtere 16 kV. Det var forbigangsledningen på stasjonen som falt ned og den er vel ikke absolutt nødvendig for å kjøre tog.
Det som åpenbart er ødelagt er stasjonens signalanlegg og apparatskap for 2-3 planoverganger. Det er problemet.
Terje
Det er så langt jeg har forstått det ikke noe i veien med KL-anlegget, annet enn forbigangsledningen i enden nærmest innkjør B. Mulig det må skiftes mer kabel enn bare å erstatte den delen som brant opp, men det er uansett en forholdsvis grei sak.
Og eventuelle feil på KL-anlegget blir uansett knappest som ei pølse i slaktetida å regne, sett opp mot skadene på sikringsanlegget ...
Hvilken funksjon har forbigangsledningen?Mvh Kjetil Vokst opp langs Rørosbanen der energien er medbragt.
En forbigangsledning er en ledning som fører banestrøm forbi en stasjon eller en seksjon.
Ok. Hensikten er da kanskje at en stasjon kan legges strømløs/isoleres uten at togtrafikken ellers på strekningen stoppes?Mvh Kjetil
Stemmer nok.
Som det allerede er skrevet, forbigangsledningen gjør det mulig å kutte strømmen på for eksempel en stasjon og samtidig ha strøm på begge sider.
For 32 år siden kom forbigangsledningen i Sandefjord til sin rett, da en isolator på stasjonsområdet gav opp ånden. Våren 2007 postet jeg bilder fra denne tildragelsen, Strømløst i Sandefjord en forsommerdag i 1989 (ikke innlogget - Strømløst i Sandefjord en forsommerdag i 1989).
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.