Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen
Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Sande trafostasjon er fortsatt i full drift, sammen med resten av den gamle fjernledningen mellom Sande - Hakavik - Sundet - Asker/Skollenborg - Nordagutu - Neslandsvatn. Selv om Hakavik ikke produserer jernbanestrøm direkte via ledningen lenger, så er den en viktig forsterkning.
Planen er imidlertid at Sande trafostasjon skal legges ned når den nye omformerstasjonen på Sande står klar om få år, noe som også betyr at strekket Sande - Hakavik - Sundet vil miste sin funksjon.
Fjernledningen videre fram til Asker vil nok trolig beholdes fram til Ringeriksbanen står klar, med nytt AT-system (autotrafo-system) og egen ny omformerstasjon et sted på strekningen. Først da vil nok Bane NOR gjøre en ny vurdering på fjernledningens eksistens.
Inntil videre er den en kuriositet. I tillegg må den vel være en av de eldste linjene med originalt utstyr i landet som fortsatt er i drift?
Jeg har kjørt mye på Sørlandsbanen og alltid lurt på hvorfor det tilsynelatende er 3-fase (3 ledninger) mellom Skollenborg og Nordagutu, mens det ellers er 4 eller 2 ledninger på denne linja. Er det noen som har et godt svar på det?
Den tredje ledningen mellom Skollenborg og Nordagutu er reserve, og kun to av trådene er i bruk til vanlig. Ved behov kan det kobles mellom dem for å bytte på hvem som brukes. Tidligere var det også tre ledninger mellom Nordagutu og Neslandsvatn, men den tredje ble fjernet grunnet problemer med skjevlast på mastene som følge av snø- og isdannelser på vinterstid.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.