Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen
Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Åpning først 27. september er intet mindre enn katastrofalt! Det vil bety at strekningen sør for Tønsberg vil være stengt i to - 2 - måneder.
At det er store skader, er vel kjent. Og en utsettelse på en uke eller så fra 23. august hadde vært forståelig. Men fem uker til?!
Så langt jeg kan forstå, er sporvekslene i spor 1 i syd- og nordenden sikret, det kjøres skinnegående materiell der daglig. Hva er det så som gjør at man ikke kan fremføre tog på strekningen? I verste fall på togmelding fra Stokke til Larvik, hvis Lauve ikke kan bli operativ innen rimelig tid.
Av de fem planovergangene på strekningen, er Jåberg og Hybbestad nå fungerende, i det minste ved at vises hvitt lys til veifarende. Om det er feil på innkoblingsfelt har jeg ingen formening om. Men det betyr at det bør være mulig å betjene disse bomanleggene manuelt. Da gjenstår Hasle, Sandefjord og Kjellberg, som må sikres på annen måte ved togpassering.
Våger de å sette i gang trafikk i større omfang etter system "Strekning uten fjernstyring"? Åpenbart ikke. I løpet av de senere årene er de blitt mer og mer restrektive med sånt. Og i takt med utviklingen er det en stadig større andel av trafikkpersonalet som ikke har noen erfaring med denne driftsformen. De har rett og slett bare tjenestegjort på fjernstyrte strekninger.Utviklingen går sin gang. Men når du stopper og ser deg tilbake, har retretten forsvunnet i mellomtiden.
Det er vel opptil flere stasjoner på den banen hvor personalet må få en skive fra trafikkstyrer for å kunne kjøre. En fra eller til på strekningen kan vel ikke innebære det store sikkerhetsproblemet.
Men, kom litt i hu et uttrykk som er brukt her på forumet av og til: Den sikreste jernbanen er den hvor det ikke går tog..
Nå et det vel litt flere forskjeller på de ulike driftsformene enn "en skive fra eller til".
Men det er altså sånn det er blitt i årenes løp. Ved signalfeil tidligere fortsatte man å kjøre i henhold til kjente avviksprosedyrer. "Telefonkjøring", sette til togekspeditører osv. Men nå er vanligste rutine å stoppe all trafikk inntil feilen er utbedret.
Hvis sikringsanlegget for planovergangen ikke er operativt er vel rutinen at tog skal stoppe foran overgangen. Men om det er stor biltrafikk på overgangen trenger man også noen som stopper vegtrafikken før tog kan passere.
Og sikkerhetskritiske stopp som en planovergang blir i et slikt tilfelle bør da også sikres med baliser som kontrollerer stopp eller nedsetting til lav hastighet for togene.
Et opplegg med 2-3 betjente stasjoner og kanskje noen betjente planoverganger vil en kraftig økning i antall txp-er som får ny stasjonering for en periode. Jeg skjønner at dette ikke er lett.
Og det blir store forsinkelser. Kanskje buss for tog er det enkleste og beste, eller buss for tog Stokke - Larvik, om Stokke kan brukes, og tog Larvik - Skien. Her er det ingen godstog som skal fram.
Terje Andersen
Kunne man la passasjerene bytte tog i hver ende?
Jeg innbiller meg at så lenge det er ett enkelt tog på en gitt strekning kan dette toget kjøre frem og tilbake så mye det bare vil uten at noe blir farlig.
Man må sikkert sette klave på noen sporveksler, og sette opp fysiske sperrer, slik at tog ikke kjører for langt, og havner på problemområdet.
Hva gjør du med planoverganger?
Terje
Hva man gjør med planoverganger er avhengig av hvor vanskelig det vil være å stenge veien til signalanlegget er i orden.
Helst ville jeg satt opp veisperringer og leid inn noen som kan forklare bilistene hvordan de kommer seg dit de skal.
Alternativet er å hente inn noen som kan lukke midlertidige grinder (byggjerder) når tog ventes, og åpne grindene når toget har passert, i tillegg til de som forklarer alternative ruter.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.