Visning av en deltråd på 12. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen

Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                      Nytt anslag på dato: 27. september Roar 11. aug. 2021 kl.1849 #338800 (#338797) Vist 307 ganger Lik innlegget
 

Nå et det vel litt flere forskjeller på de ulike driftsformene enn "en skive fra eller til".

Men det er altså sånn det er blitt i årenes løp. Ved signalfeil tidligere fortsatte man å kjøre i henhold til kjente avviksprosedyrer. "Telefonkjøring", sette til togekspeditører osv. Men nå er vanligste rutine å stoppe all trafikk inntil feilen er utbedret.

                        Planoverganger m.m. Terje Andersen 11. aug. 2021 kl.1948* #338801 (#338800) Vist 309 ganger Lik innlegget
 

Hvis sikringsanlegget for planovergangen ikke er operativt er vel rutinen at tog skal stoppe foran overgangen. Men om det er stor biltrafikk på overgangen trenger man også noen som stopper vegtrafikken før tog kan passere.

Og sikkerhetskritiske stopp som en planovergang blir i et slikt tilfelle bør da også sikres med baliser som kontrollerer stopp eller nedsetting til lav hastighet for togene.

Et opplegg med 2-3 betjente stasjoner og kanskje noen betjente planoverganger vil en kraftig økning i antall txp-er som får ny stasjonering for en periode. Jeg skjønner at dette ikke er lett.

Og det blir store forsinkelser. Kanskje buss for tog er det enkleste og beste, eller buss for tog Stokke - Larvik, om Stokke kan brukes, og tog Larvik - Skien. Her er det ingen godstog som skal fram.

Terje Andersen

                          Tog for buss for tog? Herman 12. aug. 2021 kl.1122 #338822 (#338801) Vist 281 ganger Lik innlegget
 

Kunne man la passasjerene bytte tog i hver ende?

Jeg innbiller meg at så lenge det er ett enkelt tog på en gitt strekning kan dette toget kjøre frem og tilbake så mye det bare vil uten at noe blir farlig.

Man må sikkert sette klave på noen sporveksler, og sette opp fysiske sperrer, slik at tog ikke kjører for langt, og havner på problemområdet.

                            Tog for buss for tog? Terje Andersen 12. aug. 2021 kl.1432 #338829 (#338822) Vist 265 ganger Lik innlegget
 

Hva gjør du med planoverganger?

Terje

                              Tog for buss for tog? Herman 12. aug. 2021 kl.2158 #338854 (#338829) Vist 251 ganger Lik innlegget
 

Hva man gjør med planoverganger er avhengig av hvor vanskelig det vil være å stenge veien til signalanlegget er i orden.

Helst ville jeg satt opp veisperringer og leid inn noen som kan forklare bilistene hvordan de kommer seg dit de skal.

Alternativet er å hente inn noen som kan lukke midlertidige grinder (byggjerder) når tog ventes, og åpne grindene når toget har passert, i tillegg til de som forklarer alternative ruter.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.