Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "damplok nr.81 på Setesdalsbanen" i Museum
Hele tråden har 12 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Nr. 81 var neppe noe naturlig valg av lok på Setesdalsbanen, men en hadde andre tankloktyper som kunne ha vært satt inn i tjeneste da de ble frigjort på 20- og 30-tallet. Trebroer var ikke noe spesielt for Setesdalsbanen i forhold til andre smalsporbaner, men det var vel S-kurver med minimal bruk av overgangskurver imellom?
Nå har jeg ikke full oversikt over lokene som har vært på setesdalsbanen. Så vidt jeg husker så er det minst 3 lok av andre typer som har vært på Setesdalsbanen. Tidligere nevnte nr 64 (type husker jeg ikke i farta), eg av Grimstadbanens lok og i allefall 1 lok til. Felles for alle er at de forsvant fra banen igjen. Hvorfor vet jeg ikke. Det må være en grunn til at samtlige lok av type XXI og 1/3 av lokene av type XXII eksisterte helt til nedleggelsen. Det må ha vært flust av gode lok som kunne vært overført fra andre baner.
Det var et Tryggve-lok (type IV) nr. 87 - tidligere 4 "Harald" - som kom til Setesdalsbanen i 1922 og ble der til det ble utrangert i 1927 etter 60 års tjeneste. Det ble nok bare brukt mellom Kristiansand og Grovane pga. aksellast (7,4 tonn).
I september 1923 ble nr. 64 av type Xa overført til Setesdalsbanen etter ombyggingen av Drammenbanen, men det gikk tilbake til Drammen distrikt i juni 1938. Type Xa hadde en aksellast på bare 6,5 tonn, men hadde 3,2 meter fast hjulstand med tre koblede aksler. Det sistnevnte var kanskje i meste laget nord for Grovane? Ellers ville vel denne loktypen ha vært nokså ideel for Setesdalsbanen med en ørliten forsterkning?
Lok 13 - tidligere Grimstad-Frolandbanen nr. 2 - av type XXV kom til Setesdalbanen etter at Grimstadbanen ble normalsporet i 1936. Det hadde aksellast og fast hjulstand som nok var akseptabel for Setesdalsbanen, men var nok for lite for å gjøre nytte for seg. Det ble hensatt allerede i 1937.
Dette var vel en av Setesdalsbanenes siste trebroer. Jeg tror den er borte nå. Mener bildet er tatt Nord for Iveland stasjon
Flotte bilder - morsomt å se alle detaljene på det midterste bildet. Jeg jobbet for mange år siden sammen med en som hadde jobbet som snekker og som hadde vært med å ta ned lignende trebro som krysset Akerselven i Oslo. Det var interessant når han tegnet og fortalte om hvorfor detaljene var utført som de var.
Beste hilsen Henrik
Jeg kikket litt i gamle dokumenter og fant disse to tegningene. Kanskje av interesse ?
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.