Visning av en deltråd på 13. nivå av toppinnlegget "2770" i Museum

Hele tråden har 63 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                        Bruk av tp. 63 Dag Christian Halvorsen 6. apr. 2024 kl.1321 #392842 (#392808) Vist 2041 ganger Lik innlegget
 

De var kanskje ikke så mye bedre i godstog heller. Jeg leste en historie fra Tyskland rett etter krigen. Det var en kar som skulle flytte og hadde hele flyttelasset i godsvogn rett bak loket - en stortysker, eller BR 52 som de heter der.

Siden det var mye tyveri fra godstog rett etter krigen, fikk han selv være med i vognen. Kvelden kom, og toget gikk.

Men da ble hele flyttelasset, med tunge møbler og komfyr, levende og flyttet seg langsomt, men bestemt rundt om i vognen. Ting som var stablet ramlet ned. Stakkaren visste jo ikke hvor han skulle gjøre av seg i det stummende mørket, låst inne i vognen, som han var.

Det ble en lang natt, og han hadde mareritt om det i årevis etterpå.

                          Bruk av tp. 63 H. Lindholm 6. apr. 2024 kl.1358 #392847 (#392842) Vist 2041 ganger Lik innlegget
 

Med samme hastighet og belastning har det i utgangspunktet ingen betydning om man kjører godstog eller persontog - loket går sånn som det går.
Forskjellen er at godstogene ofte gikk langsommere enn persontogene, og godsvogner har enklere avfjæring enn personvogner.
Hvis toget med flyttelasset gikk i 60-70 overrasker det meg ikke at alt danset rundt. I en personvogn har man vanligvis ikke stablet møbler og flyttekasser i høyden. Der sitter man i myke(?) seter, og bagasjen står på gulvet eller ligger opppe i en bagasjehylle som er spesielt konstruert for at det som ligger der ikke skal falle ut.

Mannen med flyttelasset kan jo ha vært spesielt uheldig med det loket som trakk det aktuelle toget. Noen av de polske lokene gikk ganske bra, mens andre var fæle.
Det gjelder egentlig alle damplok. Noen typer er generelt bra, mens andre har egenskaper som gjør at de ikke nødvendigvis egner seg til alt det de i utgangspunktet er beregnet på. Men selv av bra loktyper kunne det være eksemplarer som var i dårlig stand.
Persontogsloket P8 er jo kjent for å være et bra lok som det var flere tusen eksemplarer av og som hadde en lang driftsperiode. En av de første gangene vi var i Polen hadde jeg en tur på en Ok1 (P8), og den gikk aldeles forferdelig. Noen år senere hadde den vært inne til HR, og da gikk den ganske bra. For noen år siden hadde jeg en tur på en P8 i Tyskland, og den gikk veldig fint.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.